Online lezing Harmen van der Vaart op 30 maart 2021: De zoektocht naar je fotografische stijl.

In de week voorafgaand aan deze zoomlezing konden we al kennis maken met de talenten van Harmen via een interview bij RTV noord en een artikel in het DVHN.

Hoe ontwikkel je een eigen stijl tussen alle miljarden foto’s die over de hele wereld gemaakt worden?

In de laatste 5 jaar van zijn 15 jarige loopbaan als freelance filmmaker en fotograaf merkt Harmen dat hij een eigen stijl heeft ontwikkeld.
Belangrijk is dat je eigen stijl bij je persoonlijkheid past. Hij fotografeert alleen met lichtsterke lenzen (bijvoorbeeld een 1.8 /135mm lens) en voor zijn manier van fotograferen zijn filters overbodig. De Avond  is zijn favoriete fotomoment.

Foto: Harmen van der Vaart

In zijn eigen stad Groningen is hij regelmatig te vinden, afgelopen jaar heeft hij daar zo’n 40.000 foto’s gemaakt.

Foto: Harmen van der Vaart

Harmen ziet vooral voordelen in nabewerking van foto’s. Je kunt de compositie versterken, de emoties versterken, onderscheiden, meer uit de foto halen en je hoeft je nooit meer te vervelen. Nabewerking bestaat immers al sinds het begin van de fotografie.  Zwart/wit is ook een soort nabewerking. Hij zegt fijntjes dat niemand in zwart-wit kijkt. Welke emotie heb je tijdens het maken van je foto en wil je deze emotie ook overbrengen?

In het proces van nabewerking kijkt Harmen voor welk einddoel hij de foto gaat gebruiken. Voor een poster bewerkt hij de foto anders dan voor Instagram. Ook laat hij de foto’s regelmatig “even liggen”…. Na een paar dagen kijk je er misschien weer even anders naar. Op internet is ook veel informatie en inspiratie te vinden.

Harmen heeft 6 regels waar zijn foto’s aan moeten voldoen:

• De foto is scherp.
  • De foto is groot genoeg voor prints.
  • De foto brengt een emotie bij hem teweeg.
  • De foto heeft een wow-effect.
  • De foto zou hij in zijn eigen kamer willen ophangen.
  • De foto is in lijn met zijn overige werk.

Foto: Harmen van der Vaart

Wil je weten wat de 9 meest fotogenieke locaties (+ een bonus!) in onze stad Groningen zijn? Of welke 25 leukste plekjes je in een middagje Groningen kunt bezoeken. Op Harmen zijn website www.harmenvandervaart.com  en Instagram (harmenvandervaart) zijn prachtige foto’s, filmpjes en verdere info te vinden.

Tekst: Gerda Jacobi

GeBewaren