Deze avond gaven Dimitri van Gijn en Ron van Wieringen een theoretische en praktische uitleg over het flitsen. Iedereen had zijn camera, flitser en een aantal glimmende voorwerpen meegenomen zodat er flink geoefend kon worden.

Foto: Gerda Jacobi

Foto: Jannes Veenstra

Ron had een losse studioflitser meegenomen waarmee hij de intensiteit van de flits demonstreerde. Op je eigen flitser kun je ook vaak de intensiteit en lengte handmatig instellen. Van 1/1, een hele flitskracht (lang en intens) naar 1/64 of zelfs 1/128 (kort en het minst intens).
Aan de hand van een aantal getoonde foto’s (onder andere een prachtige selfie van Ron 😉) en live-beelden, die Dimitri met een reportageflitser in de zaal met verschillende instellingen maakte en op het scherm projecteerde, konden we de verschillen en uitgelegde theorie gelijk bekijken.

Foto: Jannes Veenstra

Overdag kun je een onderwerp door middel van een sterke flitser het in het licht zetten. De achtergrond kan je donker krijgen door een onderbelichte foto te maken en/of een grijsfilter te gebruiken. Je onderwerp wordt dan door het flitslicht wel juist belicht. Hierdoor voorkom je storende elementen die op de achtergrond zijn. Wanneer je op 1 meter 100% licht hebt (je onderwerp), heb je op 4 meter afstand 4×4=16 keer minder licht (de achtergrond).
Wil je overdag een high-key (witte foto) maken. Zet dan je onderwerp met de rug in de zon en flits van voren. Dan heb je mooi belicht onderwerp en een witte achtergrond.

Foto: Jannes Veenstra

We hebben daarna geoefend met een glimmend voorwerp. Heb je last van glimmende reflecties op je onderwerp, met een honinggraat raster of een softbox op je flitser maak je het licht diffuser. Dan ben je deze hinderlijke reflecties op je onderwerp kwijt.

De meeste flitsers hebben een gleufje met een diffuser schermpje wat je zo voor je flitser kunt trekken. Wil je thuis nog meer oefenen met je flitser, dan staan op https://www.digitalefotografietips.nl/?s=flitsen allemaal oefeningen die je zelf kunt doen.

Foto: Jannes Veenstra

Ron en Dimitri, bedankt voor deze leuke en leerzame avond!

Auteur: Gerda Jacobi