Vooraf had een delegatie van de Activiteitencommissie de locatie verkend en geconcludeerd dat er volop mogelijkheden waren om helemaal los te gaan in de fotografie. Na inventarisatie bij de clubleden bleek dat er, ondanks de vakantieperiode, animo was om de kassen te bezoeken.
Om 10 uur op zaterdagochtend verzamelen bij de PR Hoogkerk. Uiteindelijk bleven er 4 deelnemers over, maar dat mocht de pret niet drukken en konden we in 1 auto afreizen naar Frederiksoord.

In 1884 is er met een Tuinbouwschool in Frederiksoord gestart en daarmee was het de oudste tuinbouwschool van  Nederland.
Sinds 2005 is de school opgeheven en kan de begroeiing in de kassen zijn gang gaan.

Tuinbouwschool Frederiksoord

Foto: Rein Vrught

De schooltuin zelf wordt door een stichting onderhouden en toen wij er waren werden er stekjes geplant en groenten geoogst.
De voormalige tuinbouwschool krijgt een nieuwe functie. Het gebouw van de school wordt omgebouwd tot woon-zorgcomplex, een vitaliteitsoord, waar ook innovatieve bedrijven een plek zullen krijgen.
In de kassen zal op een biologische manier voedsel worden verbouwd.
Je moet er dus nog even snel bij zijn om het verval vast te leggen.

Foto: Reina Smallenbroek

Het is een populaire locatie geworden voor fotografen (ook trouwshoots), waar je legaal kunt urbexen.
Het was de eerste zomerse dag sinds weken en daardoor ook broeierig warm in de kassen.
Een aparte kas is er gereserveerd voor kippen, hun aanwezigheid kon je niet ontgaan; de eitjes kunnen bij een bezoek worden gekocht.
Naast de weelderige planten zagen we allerlei insecten en vlinders.

Foto: Floor Verwoerd

Foto: Ingrid Jullens

Na een ochtend fanatiek fotograferen en genieten hadden we het gezien en aten we buiten een broodje. Op de terugweg in Diever namen we in de schaduw van de bomen op de Brink een bakje koffie/thee en konden we nog even napraten en nagenieten.

Vervolgens gingen we op verkenning naar het natuurgebied het Ter Horsterzand bij Beilen. Hier heb je een stuifzandgebied met een recreatieplas. Mooi gebied maar voor fotografie waren we er niet op het juiste moment.. hard licht, blauwe lucht met een enkel wolkje en (nog) geen kleur in de heide.

Foto: Reina Smallenbroek

Daarna nog even scouten hoe de vissteigertjes bij het natuurgebied Sassenhein ten zuiden van het dorp Haren er bij lagen. Ook een leuke fotolocatie, maar fotografisch gezien voor ons nu niet geschikt. Het was weer een leuk foto-uitje van de club. Om half 6 sprong ik onder een verfrissende douche, benen op de bank en lekker nagenieten.