Foto: Janneke Masselink

In het kader van het 10-jarige bestaan van onze fotoclub heeft de activiteitencommissie flink uitgepakt met een speciaal programma.
Op 30 april zijn we met fotograaf Janneke Masselink een dag op stap geweest in Groningen voor een workshop straatfotografie.
Het verslag daarvan is te bekijken op de site van onze fotoclub.

Maandelijks hebben we een verkiezing “ foto van de maand” binnen een thema met als doel: je eigen creativiteit vergroten, elkaar inspireren om te fotograferen en vervolgens van elkaars gemaakte foto’s te leren.
Voor de clubavond van 24 mei was het thema van de verkiezing: straatfotografie. Een mooie keuze na deze workshop.

Janneke was voor deze avond uitgenodigd om een presentatie te geven over haar werkzaamheden als straatfotograaf en werd daarnaast verzocht om mee te beoordelen in de verkiezing foto van de maand.

1e: Annie Jakobs

2e: Rein Vrugt

3e: Annette Schoof

Janneke is, naast haar werk als Human Resourse medewerkster bij een afvalverwerkingsbedrijf, begonnen als natuur- en landschapsfotograaf. Dit vond ze wel leuk, maar het nadeel is dat je meestal ’s morgens vroeg of ’s avonds laat de mooiste foto’s kan maken. Daarnaast is Janneke een mensen mens en zo kwam ze er ook achter dat ze het fotograferen van mensen veel leuker vindt om te doen. De interactie maakt het voor haar uitdagend, en ieder moment is anders. Je komt op deze manier met hele bijzondere mensen in contact.
Naast straatfotografie doet ze ook trouwreportages en bedrijfsfotografie en geeft, zoals bekend, workshops.

Foto: Janneke Masselink

Tijdens de presentatie deelt ze tips en trucs die je toe kunt passen in de straatfotografie en laat ze een aantal foto’s zien die tijdens de workshop door de leden zijn gemaakt en geeft daar een toelichting bij waarom die foto aanspreekt. Dit doet ze op een positieve manier en geeft vooral aan wat die bepaalde foto sterk maakt.
Ter afsluiting en illustratie laat ze nog een aantal van haar eigen foto’s de revue passeren. Ze toont een serie foto’s die ze gemaakt heeft toen ze voor het eerst straatfotografie in de stad Groningen deed en een serie die ze in Italië schoot van jonge en ook oudere stelletjes op een romantische moment.

Foto: Janneke Masselink

Haar enthousiasme, workshop en de presentatie heeft velen geïnspireerd en nodigt zeker uit om met deze tak van de fotografie eens wat vaker bezig te zijn.

Website: Janneke Masselink

GeBewaren

Tekst:

De redactie fotoclub Westerkwartier.
Reina, Gerda en Annette