Deelnemers Fotoclub Westerkwartier

Foto: Janneke Masselink

Ter gelegenheid van het 10 jarig Jubileum van de club werd er een dag straatfotografie georganiseerd in de stad Groningen onder leiding van Janneke Masselink.

De deelnemers waren van tevoren al opgesplitst in 2 groepen: een ochtend- en middaggroep.
De ochtend begon voor de eerste groep bij het NS Hoofdstation met enkele regendruppels maar dat mocht de pret niet drukken.

Foto: Annie Jakobs

Foto: Antje Buist

Na een duidelijke uitleg over het gebruik van je toestel, waar je op kon letten en over het wel of niet toestemming vragen kregen we een opdracht om gericht op pad te gaan.

Het onderwerp was rood, dat gaf een goede leidraad om niet zomaar van alles op de sensor vast te leggen, maar hierdoor ging je echt bewust kijken. Een opdracht voorkomt ook dat je verzand in allerlei verschillende dingen die je wilt vastleggen.

STraatfotografie kinderen

Foto: Annette Schoof (met toestemming ouders)

Foto: Koos Koster

Foto: Ingrid Jullens

Na een iets vochtige start werd het al snel droog. De dakloze medemens was in ieder geval niet ergens overdekt gaan zitten, dus dat zegt genoeg.
Via het Groninger museum en de mooiste winkelstraat van 2014 kwamen we op de Grote Markt. Het was nog niet heel druk waardoor je gelegenheid genoeg had om mensen apart af te beelden. Na een kleine gewenning werd het voor de meesten steeds makkelijker om een foto van een voor jou vreemde persoon te maken. Sommigen gingen er zelfs even voor staan.

Foto: Janny Meijer

Foto: Jan van der Schans

Foto: Anon Steenbergen

Foto: Jaap Sneep

Janneke gaf tussendoor hele handige tips over gebruik van reflectie en lagere standpunten. En nuttige aanwijzingen, zodat mensen niet in de gaten hebben dat ze gefotografeerd worden. Ze was ook naar iedereen erg belangstellend over of het lukte, en of je nog tips nodig had.

Foto: Gerda Jacobi

Na een omgevlogen 2 uurtjes kwamen we bij de Martinitoren waar groep twee stond te wachten. Janneke zou de route die groep 1 gelopen had weer terug gaan met groep 2.

Na gedag gezegd te hebben zijn de vroege vogels gaan lunchen en hebben op hun gemak later de terugweg naar het station op eigen gelegenheid genomen.

Foto: Edwin Mulder

Foto: Rein Vrugt

Foto: Reina Smallenbroek

Daar hebben de deelnemers, met enkele uitzonderingen, elkaar weer getroffen om te horen hoe het elkaar vergaan was en werd er een groepsfoto bij het Peerd van Ome Loeks gemaakt.

Dankzij Janneke haar enthousiaste en gezellige manier van uitleggen is de dag voorbij gevlogen en heeft de straatfotografie zeker weer een aantal nieuwe fans!!

De dag straatfotografie in Groningen krijgt nog een vervolg op de clubavond van dinsdag 24 mei. Janneke Masselink verzorgt op deze avond de feedback bij de verkiezing van de foto van de maand met het thema: “Straatfotografie”.

Website Janneke Masselink

Auteur: Annette Schoof