Lezing_Sasja_Michalski

Foto: Jannes Veenstra

Sasja heeft zich gespecialiseerd in Urbex Fotografie. Daarnaast verdient ze haar geld met het fotograferen portretten, bruiloften enz. Ze is begonnen met fotograferen omdat ze vaak als model gewerkt heeft en de resultaten niet altijd mooi vond. Dat moet beter kunnen dacht ze. Door zelfstudie en enkele workshops heeft ze zich het fotograferen eigen gemaakt.

Urbexers maken foto’s van oude gebouwen, kastelen, auto’s, vliegtuigen, speciale terreinen, graffiti enz. Dit doen ze vaak omdat ze er mooie platen kunnen maken en er trots op zijn het vastgelegd te hebben. Het gaat vaak om plaatsen die eigenlijk verboden zijn te betreden. Sommige doen het om de kick. Om het illegale karakter of het gevaarlijke van de plaats. Regel is: er wordt niet ingebroken, wat er gebeurt valt juridisch onder insluipen.  Bijna allemaal plaatsen ze de beelden op social media of een website. Het motto is wel “ Leave nothing but footprints, take nothing but pictures.

Lezing_Sasja_M1chalski_2

Foto: Jannes Veenstra

Foto: Jannes Veenstra

Vanavond kwam ze ons dus vertellen over de ervaringen met Urbex fotografie.

In principe gaat ze altijd op pad met een maat omdat je op gevaarlijke plekken komt. Wat ze er enorm leuk aan vindt is de spanning die het geeft, en de mooie resultaten die al die inspanning dan ook opleveren. Ze heeft ons meegenomen naar enkele mooie locaties, maar de exacte locatie wordt nooit gedeeld. Dat is de afspraak binnen de Urbex scene. Reden hiervoor is om ervoor te zorgen dat bepaalde plekken niet overspoeld worden met mensen, en dat het origineel blijft.

De locaties die bezocht worden hebben ook altijd een bijnaam. Zo belanden we met zijn allen in Bone Church. Een vervallen kerk ergens in België waar enkele botten liggen. Het ligt er vol met duivenpoep en her en der lagen dierenlijken. Als je eenmaal binnen bent is voorzichtigheid zeker een ding. Het is tenslotte een vervallen gebouw, en veel dingen zijn gammel.

Ook de spanning om gesnapt te worden maakt dat het adrenaline peil lekker hoog wordt. Dat maakt dat je vaak snel je foto’s moet maken. Leuk is om te achterhalen hoe oud iets is. In kerken is dit vaak te zien aan de graven. Je maakt dan een soort van tijdreis en probeert uit te zoeken welk verhaal ergens achter zit. Sasja vindt donkere gangen wel vaak spannend. Ook onder de grond is niet haar ding. Ze vindt het onderzoeken van een gebouw het mooist, haar maat doet dit niet en blijft vaak op eenzelfde plek in het gebouw.

Het standpunt van hen is dezelfde weg terug nemen als hoe je er gekomen bent omdat je dan ook weet hoe stevig alles is en je niet klem loopt.

Foto: Meesterwerkfoto

Hoe vind je locaties? Dat is niet altijd makkelijk. Mensen delen de locaties niet snel. Via google maps, image search of youtube kan je zoeken. Verder kun je mensen om je heen vragen en bij een Urbex facebook groep gaan. Ook zijn er enkele niet illegale locaties waarvoor je dan een toegang betaald.

Als je een dag op pad gaat voor Urbex is het vooraf maken van een plan nodig. Hoe lang is het rijden? heb je een back-up? Weet je hoe je erin kan? Ga je naar een speciale locatie? Ook je materiaal moet je in orde hebben. Proviand meenemen. Je weet nooit of je ergens vast komt te zitten. Een telefoon, voor het geval dat, en eventueel een telefoon extra als je zaklamp uitvalt. Een betrouwbaar persoon die met jou samen gaat en liefst ook enige ervaring heeft.

Daarbij kan je locatie verschillende gevaren bevatten. Bijvoorbeeld door instortingsgevaar, beton- of houtrot waardoor vloeren kunnen inzakken, ongelukken door een moeilijke toegang waardoor je vast komt te zitten. Of grote hoogtes of dieptes en gevaarlijke stoffen die zijn achtergebleven. Ook kan het gebeuren dat er junks zitten, of er is bewaking, de eigenaar zou kunnen opduiken. Je kan ook door de politie worden opgepakt voor insluiping. Dit is Sasja zelf een keer overkomen in Frankrijk. Ze werden gezien als terroristen en hebben 5 uur vast gezeten. Het leverde wel een heel spannend filmpje op en ze waren in één klap beroemd in de Urbex scene. Het is dus belangrijk alert te blijven en je verstand te blijven gebruiken (ondanks de adrenaline die door je lijf giert).

Je moet dan ook zorgen dat je goed gekleed bent zodat je niet ergens achter blijft haken. Weinig materiaal mee zodat je snel weg kan en overal tussendoor past. Verbandspullen en desinfectie materiaal mee en stevige schoenen aan met veiligheidszolen tegen spijkers en punten.

Maar dan nog foto’s maken. Sasja gebruikt eigenlijk altijd een vaste instelling en schiet op iso 100. Daarvoor gaat er ook altijd een statief mee omdat het vaak donker is en de belichtingstijd hoog kan zijn. Bij grote contrastverschillen maakt ze HDR opnames met een bracketing van minimaal vijf. Alles wordt in RAW geschoten en thuis worden de beelden in Lightroom nabewerkt naar eigen smaak.

Foto: Meesterwerkfoto

Foto: Meesterwerkfoto

Foto: Meesterwerkfoto

De foto’s zet ze dan op haar website en post ze op social media. Nadat een foto werkelijk viral ging is ze gevraagd voor een grote expositie in Utrecht. Hier heeft bijvoorbeeld ook werk van Herman Brood gehangen. De verkoop nam daardoor enorm toe, maar corona heeft wel roet in het eten gegooid, dat is jammer van haar mooie werk. Haar werk is te zien op www.meesterwerkfoto.nl

We hebben kunnen genieten van een lezing vol passie, met mooie foto’s en ervaringen die ze met ons gedeeld heeft van de spannende shoots die ze gemaakt heeft.

Auteur: Annette Schoof