Fotoclub Westerkwartier was weer bij elkaar en deze avond beloofde bijzonder te worden. De beheerders van dorpshuis De Rotonde in Niekerk hadden niet één, maar beide grote zalen beschikbaar gesteld voor de club. Dit betekende meer ruimte voor creativiteit en minder gedrang om te kunnen experimenteren met modellen en studio opstellingen.

Foto: Jannes Veenstra

Toen de avond na een korte introductie van Gerda, de voorzitter van de AC, begon, leek het alsof een magisch circus zijn tenten had opgeslagen. Er stonden 6 studio-opstellingen: 2 continue licht opstellingen en studio opstellingen voor de Canon-, Nikon- of Sony-gebruiker. Kernwoorden: lampen, softboxen, modellen, triggers, gels, props, fotografen en last but not least: plezier!. Dimitri, Jannes, Martijn, Rein, Renate en Richard, onze technische tovenaars, hielpen iedereen om de instellingen perfect af te stemmen.

De modellen – Angeliek, Bess, Fred, Joanna, Marga, Nadine en Sama – poseerden geduldig en enthousiast. Ze wisselden elke twintig minuten van opstelling, waardoor iedereen de kans kreeg om met hen te werken.

(Omdat er aan de modellen nog toestemming voor plaatsing op internet moet worden gevraagd, zijn er nog geen foto’s van de modellen te zien).

Lichtopstelling

Foto: Jannes Veenstra

Even kregen zelfs fotogenieke leden van de club de kriebels om te poseren.

Foto: Reina Smallenbroek

Iedereen was druk bezig, sommigen zelfs zonder pauze; er werd geen moment verspild. Even na half acht begon het spektakel en de camera’s stopten pas met klikken rond tien uur. Het was een lange, maar ontzettend productieve en vooral leuke avond.

Het was mooi om te zien hoe de ervaren fotografen de beginners hielpen, tips uitwisselden en leden en modellen erg blij werden van de resultaten. De tijd vloog voorbij.

Terwijl het licht werd gedoofd en de apparatuur werd ingepakt, voelde iedereen zich voldaan.

De modellen en de eigenaren van de studioverlichting kregen een hartelijk applaus, want zonder hun hulp en inzet had deze bijzondere avond niet zo soepel en succesvol kunnen verlopen.

Auteur: Reina Smallenbroek