Dierendag verdiende uitleg over dierenfotografie.

Voor deze lezing was Gea Veenstra uitgenodigd. Zij heeft in het verleden veel paardensport gefotografeerd en heeft zich verder ontwikkeld in het fotograferen van allerlei verschillende dieren. Vogels hebben hierbij zeker een grote aantrekkingskracht op haar.

Tijdens de lezing betrok ze veel van de leden in het verhaal, vroeg waarom en hoe  je een foto maakte en legde daarna uit op welke manier ze dit zelf deed. Daarbij vertelde ze ook goed waarom die keuze gemaakt werd. Bijvoorbeeld het belang van het scherp afbeelden van ogen van een dier, reden hiervoor is dat daar als eerste je blik op valt.

Dat scherpstellen doet ze zelf door één scherpstelpunt te gebruiken en dit op een oog te richten. Hierbij moet je dan wel rekening houden met hoe je het dier in je compositie wilt hebben.

Automatische oogdetectie gebruikt zij zelf niet, maar als dat voor jou wel werkt kan dat natuurlijk ook gebruikt worden. Het is erg toestel afhankelijk. Hetzelfde geldt voor autotracking. Sommige merken doen dit goed andere niet. Bij haar Sony werkt dit bijvoorbeeld niet als je een bos in de achtergrond hebt, maar wel in de lucht.

vogel in de lucht

Foto: Gea Veenstra

Wat ook van belang is om mooie foto’s te kunnen maken is om het gedrag van de dieren te kennen. Zo kan je anticiperen op het gedrag en wel op tijd zijn om juist dat plaatje te maken waarbij bijvoorbeeld de ijsvogel in het water duikt.

Ze gaf wel aan dat het soms ook een kwestie van geluk is. Maar als je er veel op uittrekt dan wordt je succeskans natuurlijk ook groter en je kennis breder..

Ijsvogel

Foto: Gea Veenstra

Compositie, standplaats, licht en rustige benadering van dieren, alles telt mee voor een mooie foto.

Aandacht voor de belichting is natuurlijk ook van groot belang.

Vogels in de lucht worden vaak erg donker tegen een lichte lucht als je op de automaat fotografeert, hiervoor is het dan ook handig om manuele belichting te kiezen zodat je automaat je niet met allemaal donker vogels naar huis laat gaan. Je stelt alvast je belichting in op iets met een gemiddelde belichting en als er dan ineens iets binnen je vizier valt hoef je alleen maar scherp te stellen en af te drukken.

Zelf gebruikt Gea geen statief, ze vindt dat dit je teveel beperkt en dat je uit de hand sneller en makkelijker een goede compositie kan bepalen. Met een statief is het vogeltje gevlogen als het statief eindelijk goed staat. Uiteraard moet iedereen zelf weten wat makkelijk is en als iemand wel een statief wil gebruiken is dat ieders eigen keuze.

Foto: Gea Veenstra

Na vele foto’s en tips kunnen we zeggen dat het een leuke lezing was met veel interactie tussen Gea en de leden. De avond vloog om, en we kunnen terugkijken op een gezellige, leerzame en mooie avond.

Website Gea Veenstra: https://www.fotogeaveenstra.nl/

Auteur: Annette Schoof