Gespannen zitten we in de auto te wachten totdat er meer leden zich melden op de parkeerplaats bij het gemeentehuis in Zuidhorn. Zullen er hiervandaan nog meer leden meegaan naar Dokkum? Toch nog maar even met Jan Iepema chatten.

“Wacht tot 18.30 uur en ga dan gewoon naar Dokkum”. Zo doen we het dan ook. De weersverwachting was de hele dag slecht. Er zou van alles uit de lucht vallen met daarbij ook een zeer harde wind. Geen ideaal fotoweer. Maar we gaan…..

‘s Middags had Greet al geschreven dat zij een leuk restaurant wist in Dokkum. Dus als het weer helemaal niets zou worden dan zou dat de oplossing zijn.

Binnen 5 minuten na aankomst in Dokkum is iedereen (13 in totaal) aanwezig.

Het REGENT….. We blijven nog even in de auto zitten, maar zodra het droog is gaan we Dokkum in.

Niet iedereen kent Dokkum dus heeft Jan vooraf een plattegrond van Dokkum in getekend met bijzondere plaatsen en natuurlijk ook aangegeven waar we elkaar weer ontmoeten (Het Stadscafe) aan het eind van de avond of eerder als het weer ons toch in de steek zou laten.

Met plattegrond in de aanslag op pad. Bijzonder is het altijd weer dat binnen 10 minuten er groepjes gevormd worden. Het mooie aan Dokkum is dat het compact is. Daardoor kom je elkaar meerdere keren op de avond tegen en heb je toch het gevoel dat je als club bezig bent.

Pratend en fotograferend verkennen we Dokkum. Wat is mooi om vast te leggen als het straks donkerder wordt? De molen aan het water, de gebouwen aan het Diepswal, de huisjes aan Westerbolwerk etc.

Er zijn meerdere leuke fotografische plekken. Maar de molen aan het Baantjebolwerk steekt er letterlijk boven uit. Vooral later op de avond als de lampen rond deze molen worden ontstoken. Wat later ook zal blijken als je op Facebook kijkt. Voor zover ik weet heeft iedereen deze molen vastgelegd: prachtige luchten/wolkenpartijen.

Als het echt donker is het Stadscafé de plek to-be. Het is er gezellig en de chocolademelk met slagroom smaakt goed.

Om 23 uur gaan we met z’n allen met een goed gevoel naar de auto’s. Als de foto’s nu ook nog zo mooi zijn als verwacht dan kan de fotoclub weer een zeer geslaagde maar ook weer een uitermate gezellige avond op zijn conduitestaat vermelden.

Geschreven door Koos Koster

Foto Wim Pot