De meeste leden hadden een tas of een mand vol heerlijk eten, of een aantal producten meegenomen.

Er waren 3 opstellingen met wit of zwart papier, een softbox, een glasplaat en een flexibele plastic plaat. Deze waren alle voorzien van verschillende lampen, om verschillende belichtingssferen te creëren. Hiermee kon iedereen heerlijk aan de slag met zijn of haar food/ producten. Ideaal, fotografieobjecten die lang stil bleven liggen, en niet klaagden dat je met je lens te dichtbij kwam….

Foto: Jannes Veenstra

De camera op statief, de ISO op 100. Een klein F getal voor mooie bokeh of juist een groot F getal voor een grote scherpte/diepte. De sluitertijd maakte immers toch niet uit op het statief…. Met de witte achtergrond was het best nog wel een uitdaging om te voorkomen dat de foto te geel werd, maar met een nog langere sluitertijd (overbelichten) kon dat prima worden opgelost.

Foto: Gerda Jacobi

Sinterklaas had een banketstaaf en pepernoten meegebracht. De staaf in stukjes en schuin neergelegd, een paar pepernoten erover en je had een prachtig tafereeltje.

Foto: Gerda Jacobi

Voor de klusfotografen onder ons waren er leiding koppelstukjes, elleboogfittingen en een kogelkraan.

Foto: Jannes Veenstra

Foto: Gerda Jacobi

Ook dobbelstenen, een lekker Hugo Boss geurtje konden gefotografeerd worden. Een aantal leden bleken ware kunstenaars in het neerleggen van prachtige composities. Halve rode uien, worteltjes en spaanse pepertjes vormden een prachtig decor op een theedoek, schaal of broodplank. Luxe bonbons, half uit het doosje en een paar rondom gelegd, leverden ook een delicaat plaatje op. Dun gesneden fruit op een glasplaat en een sterke lamp eronder, een mystieke doorzichtige compositie….

Foto: Gerda Jacobi