Clubavond dinsdag 28 mei. Als we binnenkomen in de Rotonde “loopt” op de beamer een fotoshow van Dirk van der Kamp en Henk Jan Faber Bulthuis van het Koninklijk bezoek van die dag aan o.a. Leek en Roden.
Spreker van de avond is Aernout Steegstra van Foto Wiersma te Zuidhorn.  Ik heb hoge verwachtingen van de avond want Aernout gaat het hebben over: “licht” en dat lijkt me een onderwerp waar veel over te zeggen is.
Hij geeft ons eerst een indruk van de stijl van zijn werk door het afspelen van de diashow op de website van Wiersma Fotografie. Het betreft  voornamelijk fotografie van mensen op locatie of in de studio. Een veelzijdig onderdeel van de fotografie, want we zien onder andere portretten, bedrijfsfotografie, grote groepen en bruidsfotografie voorbij komen, waarbij Aernout zichzelf ziet als regisseur van de scene.
Hij houdt vervolgens een boeiende en leerzame presentatie over “het licht zien”.  Het woord “fotografie” is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk schrijven met licht (van “foos”: licht en “grafoo”: schrijven). Alle soorten licht passeren de revue, de verschillen in natuurlijk licht tot lampverlichting en het fenomeen van hard en zacht licht.
Voor de fotograaf is het van belang om te kijken waar het licht vandaan komt, en je kunt op verschillende posities bekijken wat het licht doet met het onderwerp. Natuurlijk licht verandert zelf ook steeds. Licht en schaduw samen maken vorm. Licht kan ons in een gemoedstoestand brengen. Een zonsondergang geeft ons bijvoorbeeld in de regel een warm gevoel (romantisch). En het is “een gevoel”, dat je wilt overbrengen met fotografie. Hij vertelt dat je met één studio lamp en een reflectiescherm (of bijv. een plaat wit piepschuim) een onderwerp volledig kunt belichten.
Ter afsluiting geeft Aernout ons mee: “Leer het licht te zien als sfeermaker en vormgever”.
Vervolgens laat hij een korte video zien van Joe Edelman die door een ei rondom te belichten laat zien hoe licht de vorm van een ei beïnvloedt en schaduwen maakt. Dit concept gebruikt deze fotograaf  in de belichting van naakten.
Inmiddels is het tijd geworden voor de pauze. Ik kijk van een afstandje naar alle groepjes die zich hebben gevormd van mensen die met elkaar staan te kletsen… wedden dat het gesprek over fotografie gaat?
Na de pauze krijgt Stef de Groot het woord. In het kader van een 3-tal door hem (en eentje samen met Jannes Veenstra) gegeven workshop sportfotografie, hebben een aantal leden een voetbalwedstrijd gefotografeerd. De deelnemers kregen in de eerste helft de opdracht mee om de foto’s te maken zoals ze het normaal zouden doen. Vervolgens werden ervaringen uitgewisseld en gingen de deelnemers aan het werk met de tips en trucs die ze hadden gekregen om te kijken of dat andere, betere foto’s op zou leveren. In de praktijk bleek ook weer eens dat een lichtgevoelig objectief voor sportfotografie heel belangrijk is. Om het onderwerp te isoleren van de achtergrond moet het diafragma helemaal open. Het scherpstellen wordt daardoor een stuk lastiger (korter scherpte gebied)
Enkele workshop deelnemers laten vervolgens op de beamer een selectie zien van hun best geslaagde foto’s. Ze zijn unaniem van mening dat het een leerzame ervaring was.