Voor de tweede keer hebben we fotograaf Ewoud Broeksma als spreker mogen ontvangen op onze fotoclub en nu…met een workshop portretfotografie. De opkomst is uitstekend. Ongeveer 30 leden tellen we in de grote zaal van De Rotonde.
Een fotocamera, een softbox, een witte achtergrond, een flitskabel, en een model of karakter is wat Ewoud nodig heeft om een mooi portret te regisseren. Een bevlogen fotograaf die op zoek is naar symmetrie. Hij gaat uit van het principe dat het in de mens gebakken zit om een voorkeur te hebben voor symetrische gezichten. Cleopatra wist het al, een symmetrisch gezicht, een volle bovenlip en een gladde huid, maakt begeerlijk. De mens zal van nature onregelmatigheden proberen te spotten in foto’s, aldus Ewoud. Eén tulp in een narcissenveld is goed te zien, al die narcissen vallen weg.
Ewoud Broeksma is als fotograaf vooral bekend van zijn geregisseerde portretten van sporters die hij veelal puur fotografeert en o.a. publiceerde in de sportbijlage van het Dagblad van het Noorden.
Op onze clubavond leert hij ons over zijn visie, doceert en regisseert tegelijkertijd een portret van diverse clubleden en maakt daarbij gebruik van licht, lijnen en leven.
Wij staan voor en achter de camera. Regisseren, met zijn hulp wat onwennig nog, een portret van mede clubgenoten, instellingen op M, 250, 11 en 100 en ……..3, 2, 1, daar komt ie!
Een pose in een schijnbaar ongemakkelijke houding blijkt te resulteren in een krachtig natuurlijk stoer portret. Jeetje… je bent toch echt wel een bofbips als je door deze fotograaf tijdens een workshop wordt geportretteerd.
Erg interessant te ervaren hoe deze professionele fotograaf in de praktijk te werk gaat. Bijzonder, inspirerend en nieuwe invalshoeken.

Geschreven door Redactie

Foto: Jannes Veenstran