Op 15 november 2016 was Johan Huizing, portretfotograaf en eigenaar van Provorm Foto’s en het Flitshuis te gast op onze clubavond. Johan nam ons mee in de techniek van de reportageflitser en aan de hand van duidelijke voorbeelden en een helder verhaal met als doel, “controle te hebben over het flitslicht en het omgevingslicht”.

Johan heeft drie jaar gestudeerd aan de Fotoacademie in Amsterdam. Nog voor dat hij naar de academie ging had hij al bijzonder veel interesse voor flitsers. Niet de studio-flitsers maar gewoon de flitser de je op je camera kan zetten, de reportage flitser. Een kleine krachtige en compacte lichtbron die op vele manieren is in te zetten.  Op de fotoacademie is hij zich meer gaan verdiepen in de flitser. Hoe die werkt, soorten flitsers, de grenzen van het flitsen en hoe je hem op een creatieve manier kan gebruiken.

De fotografen waardoor hij geïnspireerd raakte zijn, de Nederlandse fotografe Rineke Dijkstra, de Engelse fotograaf Martin Parr en de Belgische fotograaf Carl de Keyzer. Alle drie weten ze de flitser op een bijzondere en eigen manier in te zetten. In zijn werk is hij de flitser steeds vaker gaan gebruiken, zodat hij nu wel kan zeggen dat bijna bij al zijn werk geflitst is.

Johan heeft deze avond vele clubleden doen verbazen met zijn heldere uitleg over flitsen en bijzonder praktische tips.

Kortom weer een zeer geslaagde en nuttige avond.

Geschreven door Hessel Hogendorp

www.flitshuis.nl  &  www.provorm.nl

De theorie van Johan Huizing in de praktijk gebracht: de foto is geflitst maar toch zie je in de achtergrond nog de lichtval van de lampen op de wand en op het plafond. De benen geven zelfs schaduw in de richting van de flits. Sluitertijd: 1/20 sec, Diafragma 5.6, ISO 400, Flitssterkte 1/32, afstand tot onderwerp ca 2 meter.