26 augustus 2023: Fotoclub Westerkwartier (be)land op Borkum!

Zaterdag 26 augustus stond het zomer uitstapje van de fotoclub gepland. Zowaar helemaal naar het buitenland, namelijk Borkum. Het eerste Duitse waddeneiland vanuit Nederland gezien. Op Reina na had iedereen de eigen fiets mee. Om 9 uur verzamelen om de boot op te gaan.

Op de boot naar Borkum

Baken Waddenzee

Foto: Anton Steenbergen

Na een rustige overtocht met koffie, mit oder ohne Kuchen en alvast een prachtig zicht op mooie wolkenpartijen arriveerden we een kleine 50 minuten later op Borkum.
Aldaar gingen er een paar met het treintje naar het dorp en de rest is op de fiets gevolgd. Over een fraaie dijkweg en daarna door het bos troffen we elkaar weer bij het Bahnhof.

Treintje Borkum

Foto: Jan van der Schans

We besloten eerst de boulevard te gaan bezoeken waar we leuk zicht hadden op de Duitse “strandkorben”. Met hun vele verschillende kleuren een leuk onderwerp voor enkele foto’s, hoewel sommige ze rommelig vonden staan en ze liever keurig opgelijnd hadden gezien. (in Deutschland gibt es doch Ordnung??) Begeleidt met live muziek vanuit de muziekkapel kon ieder zijn eigen gang gaan. Zo is er een leuke mengeling van foto’s ontstaan. Mensen, standtentjes, keien, kitesurfers, palen, duinen, wolkenluchten echt voor ieder wat wils. Esmee had nog pech dat ze struikelde bij de rand van het betonpad richting zee. Een open hand en knie was de schade. Het fototoestel bleef wel heel. Balen, maar met een pleister erop kon ze ook weer verder.

Strandstoelen Borkum

Strandstoel Borkum

Strandstoelen Borkum

Strand Borkum

Voetstappen Strand Borkum

Foto: Janny Meijer

Strand Borkum

Strand Borkum Palendorp

Muziekkapel Strand Borkum

Collage fotografen

Foto’s : Martijn van Dellen, middelste foto: Anton Steenbergen

Tegen twaalven was iedereen weer terug bij de fietsen. In het zuiden hing een enorm dreigende lucht waar het zonnetje fantastisch op scheen, de slagroom op de taart. Martijn wilde die echt nog op de foto zetten en ging richting einde van de boulevard. Annette volgde met de fiets. Dat was een goed plan, want de bewolking ging in rap tempo, en zo was ze nog net op tijd voor haar foto van de dag.

Foto: Annette Schoof

Terug bij de groep werd besloten alvast naar een restaurantje te gaan. Martijn werd gebeld en zo volgden Martijn en Annette wat later. Onderweg naar het restaurant werd nog een heuse windhoos waargenomen, en later volgde nog een kleintje toen we op het terras zaten.

Terras Borkum

Foto: Reina Smallenbroek

De buik vol en lekker uitgerust fietsten we met zijn allen verder over het fietspad langs de duinen. Bij een stop werden de donkere luchten en zonbeschenen duinen op de SD-kaarten vastgelegd. We hadden echt enorme mazzel met het weer, want op een druppel tijdens de lunch na, gingen de buien allemaal om ons heen. Het leverde prachtige luchten op.

Borkum

Foto: Annette Schoof

Borkum

Collage fotografen

Foto’s : Martijn van Dellen, rechtsonder: Gerda Jacobi

De volgende stop was het vliegveldje, er gingen net wat parachutisten de lucht in. Toch grappig om te zien hoe snel ze dan weer beneden zijn. Voor we weer vertrokken is de groepsfoto gemaakt voor de vliegtuigen. (psst…we zijn stiekem met het vliegtuig gekomen…. Was nog een traktatie van ons jubileumjaar ?) Martijn had een statief dus die mocht hem gaan maken. En hoe maak je die foto dan??? Met zijn fotocamera….op zijn telefoon….. Als een rasechte Mc Gyver plakte hij zijn telefoon met plakband op het balhoofd … haha. Maar het werkt ?

Groepsfoto

Via een mega hobbelig fietspad (een verende zadelpen was geen overbodige luxe) vervolgden we de trip naar de zuidkant van het eiland en fietsten door het natuurgebied en langs de kust weer richting dorp. Weer een pikzwarte lucht voor ons en menigeen dacht dat we serieus nat zouden worden. Toch werd er nog tijd genomen om hier hele mooie foto’s te maken maar na een tijdje ging er een groep door naar het dorp waar we elkaar later weer op een terras troffen.

Golfbreker Borkum

Foto: Martijn van Dellen

Foto: Jaap Sneep

Foto: Janny Meijer

De bui dreef noordelijk langs en zo konden we allemaal droog de boot bereiken die ons terugbracht naar Nederland. Het was een heel geslaagde gezellige dag met mooie foto’s als resultaat waarvoor dank voor de organisatie.

Auteur: Annette Schoof