Op de laatste zaterdag in augustus vond de tweede tocht plaats over het Reitdiep en wel vanaf Groningen-Stad naar Zoutkamp. Vroeg in de morgen al voor negenen was het verzamelen bij Kwik Fit en daarna te voet naar de klipper Jade die in het Eemskanaal lag. De beide schippers Connie en Appie heten ons van harte welkom. Nog steeds vreemd dat een vrouw als Connie ook schipper genoemd wil worden. Heb nergens een vervangend woord kunnen vinden. Persoonlijk vind ik de term “ de vrouw van de schipper” beter passen maar daar blijkt niet genoeg emancipatie uit want ze staat op gelijke voet met Appie.

Het leuke van deze tocht was dat we dwars door de stad Groningen moesten, dus Eemskanaal, Noorderhaven, Verbindingskanaal, der A, Bocht van Ameland en dan nabij de Plantsoenbrug begint het Reitdiep. In de stad zou die dag het grachtenfestival beginnen en het was wat krapjes om er door te varen. Wel leuk is dat voor iedere 3 of 4 bruggen een brugwachter is aangewezen die als je er door bent als een speer op de fiets naar de volgende brug gaat om die te openen. Zo deed de eerste brugwachter de Berlagebrug, de Europabrug, Het Trompbruggetje en de Oosterbrug open. Dus als je door de brug bent even geduld zodat de brugwachter de volgende brug kan openen. Op die manier ontstaat er een binding en heb je begrip dat je even moet wachten.

Jade

Er hadden zich deze dag minder leden gemeld dan de vorige keer en dat zal alles met de vakantie te maken hebben. Er waren 9 leden van de club op de klipper waarvan 4 er 14 dagen daarvoor ook aanwezig waren.

Het Reitdiep heeft in het begin vanaf de stad niet zo veel te bieden en daarom veel aandacht voor de woonschepen of wat daar voor door moet gaan. En natuurlijk de architectuur van al de nieuwe woonwijken die langs het diep zijn ontstaan. Eenmaal het sluisje nabij het Van Starkenborgh-kanaal gepasseerd en dit kanaal overgestoken, komen we in het stuk dat recht getrokken is omdat dat beter uit kwam. Tot Garnwerd zit er op zich niet zoveel variatie in ware het niet dat je een heel andere kijk op het Reitdiepdal krijgt als je dat vanaf het water ziet.

Na Garnwerd wordt je gegrepen door de schoonheid en de bochten die je de indruk geven dat je op de Rijn vaart. Af en toe wordt je aangestaard door een koe of schaap op de dijk of een visser die verpakt zit in een tent.

Op de klipper ontbrak het ons aan niets. Connie zorgde goed voor de inwendige mens met koffie, thee, soep en broodjes. Appie stond veelal achter het stuur en moest af en toe de meevarenden tot de orde roepen als ze zijn uitzicht belemmerden. Waarom zit zo n stuur van een schip ook achterop. Zou gemakkelijker zijn dit voorop te doen. Bij een bus zit de chauffeur toch ook niet achterin om aan iedereen bij een bocht te vragen te bukken.

Er werd zoals verwacht veel gefotografeerd en het zou niet best zijn geweest als het digitale tijdperk nog niet ingetreden was want dan hadden we heel veel rolletjes vol geschoten. Ook was er voldoende tijd om technische zaken met elkaar uit te wisselen en interesse te tonen in andermans kunnen en kunde op bepaalde gebieden. Ook waren er genoeg humorvolle momenten die ons tot vermaak dienden maar daar ziet u later meer van.

Tegen 4 uur waren we een beetje verwaait aangekomen in Zoutkamp en konden we afscheid nemen van elkaar en hartelijk dank zeggen voor de gastvrijheid van de schipper en zijn vrouw Appie en Connie.

De activiteiten commissie verdient een pluim voor het organiseren van deze tocht.

Roel Visscher