17 September 2013. De foyer in De Rotonde is de plek waar het gaat gebeuren. We hebben een volle bak! Landschapsfotografie is populair binnen de club en een lezing van Ron ter Burg, landschapsfotograaf uit Nietap, staat op het programma. Na een welkomstwoord van Arie gaat Ron van start met een lezing die de hele avond gaat duren – met tussendoor een pauze -, maar geen moment verveelt en blijft boeien. Op de beamer laat hij door middel van sheets en eigen foto’s zien wat zijn visie is en hoe hij te werk gaat en ook technische en meteorologische tips passeren uitgebreid de revue. Hij wil graag interactie met het publiek; tussendoor is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Daarvan wordt volop gebruik gemaakt en Ron beantwoordt de vragen vakkundig en gedreven.

Geïnspireerd door Martin Kers is Ron twintig jaar geleden analoog begonnen met een Minolta en na een digitale overstap in 2002 heeft hij uiteindelijk toentertijd gekozen voor Canon, maar dat had nu evengoed Nikon kunnen zijn, aldus Ron. Hij houdt van de groothoeklens en werkt voornamelijk met een 17-40mm. Hij wijst op het belang van investeren in goede lenzen en een stevig statief, dat niet wegglijdt in bijvoorbeeld slib, én last but not least: goede kleding, zodat je niet lek geprikt wordt door muggen in een waterrijke omgeving of als je fotografeert in extreme kou. Favoriete locaties: Lauwersmeergebied, Waddenzee en Noord Nederland in het algemeen. Hij werkt graag vanuit een thema en dat is momenteel de Nederlandse Cultuurhistorie. Alleen zijn beste foto’s publiceert hij op zijn eigen website, maar zijn commerciële werk is ook te koop op diverse stockagencies. Hij levert regelmatig foto’s aan Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Aan de hand van zijn eigen werk laat Ron zien hoe hij gebruik maakt van lijnen in het landschap en luchten maar bovenal van licht. Na de boeiende lezing maakt Ron nog even tijd voor de individuele bespreking van landschapfoto’s die leden hebben meegenomen. Uitgangspunt voor hem is daarbij: wat heb je willen laten zien!

Dagen na de lezing wordt er nog met elkaar nagepraat over de lezing op bijvoorbeeld facebook…: wat was dit een prachtige, interessante en inspirerende lezing van Ron ter Burg bij Fotoclub Westerkwartier.

Voor de leden is de * *pdf Lezing!van Ron op te vragen

Geschreven door Reina Smallenbroek