Nando was op 18 januari 2022 voor de derde keer te gast als spreker bij onze fotoclub. Door de duidelijke en rustige manier van uitleg wordt hij door de leden erg gewaardeerd als spreker. Hij staat open voor vragen en discussie is goed mogelijk.

Deze avond stond in het teken van Lightroom. De punten die hij zou behandelen gingen over dynamisch bereik van je camera en wat je daar mee kon doen, en ook vooral laten. HDR werd besproken en het voordeel van het omzetten van een kleurenfoto naar zwart-wit om deze beter te kunnen bewerken. Als slot heeft hij nog uitleg gegeven over de parameters die je kan instellen bij het versturen van foto’s voor mail en afdruk.

Een kleine samenvatting over de 4 onderwerpen:

Het dynamisch bereik van je camera is erg afhankelijk van merk type en soort. Het is iets dat je zelf proefondervindelijk kan uitzoeken. Het aantal stops dat binnen het dynamisch bereik ligt varieert meestal tussen de 12 en 15 stops. Ook de sensorgrootte heeft invloed op je dynamisch bereik. Met een kleinere sensor zal er meer ruis optreden bij nabewerking omdat de pixels kleiner zijn en dichter bij elkaar liggen op de sensor. Door de elektrische spanning ontstaat dan meer ruis per pixel. Om het optimale uit je foto te halen is fotograferen in RAW sterk aangeraden.

Aanpassingen in Lightroom kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door te schuiven in het histogram, hierin kan je snel de donkere tinten, middentonen en hooglichten verschuiven. Een nauwkeurigere bewerking doe je via de standaard aanpassingen.

Als je veel donkere delen hebt is het beter eerst de middentonen lichter te maken met de belichting en daarna pas iets te doen met de schaduwen. Blijf wel letten op ruis en artefacten in de donkere delen. Bij extreem oplichten zie je dit vaak snel in de donkere delen.

Het maximale dynamische bereik in je foto kan je controleren als je voor de witte en de zwarte tinten de Alt. toets ingedrukt houdt en met het schuifje naar de uiterste schuift. Of dit mooi is is een kwestie van smaak.

Verdere finetuning van je foto kan met de maskers.

Afbeelding: Annette Schoof

HDR

Als je teveel contrast hebt voor je toestel kan je gebruik maken van HDR = high dynamic range. Je maakt dan een aantal foto’s met een belichtingstrapje waarbij je binnen je serie zowel de zwarte tinten (links in je histogram aangegeven) als de witte tinten (rechts) binnen je histogram hebt. De compositie moet uiteraard hetzelfde blijven.

Door in Lightroom de foto’s die je wilt meenemen in je HDR te selecteren en de bewerking uit te voeren krijg je een beeld dat een combinatie maakt van de belichtingen die passen binnen een histogram. Het is dus een combinatie uit de geselecteerde foto’s.

De keuze van de belichtingstrap kan het beste niet groter zijn dan 2 stops verschil.

Als je een HDR uit de hand maakt kies dan altijd voor automatisch uitlijnen.

Voor de schimmen kies je geen als je de beste kwaliteit wilt.

Bij een voorbeeld tussen een foto met HDR en een foto waarbij alle de informatie uit een enkele foto gehaald werd kon je duidelijk zien dat in de zwarte delen bij de HDR minder ruis te zien was. De zwarten hoefden met HDR minder te worden opgelicht.

Het is natuurlijk wel meer werk om HDR’s te bewerken en niet elk onderwerp leent zich voor HDR.

bracketing

Afbeelding: Nando Harmsen

Bij het bewerken van een foto is het soms handig om de foto om te zetten in zwart-wit. Hierdoor word je minder afgeleid door de kleuren en zie je waar de contrasten wel of niet zitten. Je kan dan delen oplichten met een radiaal filter of penseel o.i.d. waardoor het onderwerp duidelijker wordt. Als je daarna terug gaat naar kleur zie je vaak makkelijker waarop de nadruk ligt in de foto.

Uiteraard kan je er ook voor kiezen dat je het zwart-wit beeld mooier vindt en bereik je daar meer mee.

Afbeelding: Nando Harmsen

Als laatste het doorsturen van foto’s via Lightroom.

Met de rechtermuisknop kan je vanuit de filmrol direct foto e-mailen kiezen. Dit kan ook vanuit exporteren. Er zijn dus meerder wegen die naar Rome leiden.

Voor het exporteren van foto’s naar de fotoclub kan je deze eerst naar een werkmap exporteren. Je kan een voorinstelling maken met de instellingen die gevraagd worden voor het doorsturen. Dat wil zeggen, kies bij bestandsinstellingen – bestandsgrootte beperken tot 2000K ( ± 2 MB) en bij afbeeldingsgrootte passend maken voor de lange zijde en 1600 pixels

De resolutie kan op 240 ppi (pixel per inch)

Bij uitvoer verscherpen – verscherpen voor scherm

Bij PPI of DPI  is alleen de laatste van belang voor afdrukken, en geeft aan hoeveel stippen per inch worden afgedrukt.

Het was een leerzame avond, met soms leuke toevoegingen vanuit de leden zelf.

Auteur: Annette Schoof