Dat we een gemêleerd gezelschap zijn bij de fotoclub Westerkwartier, blijkt iedere keer weer tijdens het passie podium. Leden krijgen dan de gelegenheid te vertellen over, je raadt het al, hun passie. Dit hoeft niets met fotografie te maken hebben, maar vaak is dit wel zo. Zo ook in de avond van 14 november. Edwin Bodde vertelde over zijn liefde voor drone fotografie. Drie jaar geleden heeft hij zijn eerste drone gekocht . Alles over drones en hoe je ze laat vliegen moest hij toen nog leren. Wat is de voor- en achterkant en hoe start je zo’n ding? Voor mij als toeschouwer was alle informatie nieuw, maar erg interessant.

Zo keert de drone (mits je dat zo hebt ingesteld) zelf terug naar de plek waar hij gestart is op het moment dat er nog 20% batterij resteert. Dus als de bestuurder om wat voor reden dan ook de drone niet meer kan aansturen, zal de drone niet neerstorten.

De camerafunctie van de drone is beperkt, de camera moet natuurlijk ook zo licht mogelijk zijn. Wel maakt de camera foto’s in RAW. De ontwikkeling van de drone camera’s gaat wel erg snel.

Voordat je een foto kunt gaan maken, moet je de locatie goed verkennen. De drone moet altijd in het zicht blijven en niet achter de bestuurder komen. Het bereik van zijn drone is 100m hoog en 100 meter ver. Hier moet je dus rekening mee houden als je een locatie uitkiest.

Edwin laat diverse video’s en foto’s zien die hij zelf gemaakt heeft. Hij is begonnen met het fotograferen van dorpen. Hoe anders ziet de wereld eruit vanuit de lucht.

Regels zijn er inmiddels ook voor het drone vliegen.

Je mag niet vliegen:

• boven een mensenmenigte
  • boven aaneengesloten bebouwing
  • in het donker
  • boven vaar- en spoorwegen
  • boven wegen waar je harder mag dan 60km/u

Verder zijn er nog veel gebieden waarboven niet gevlogen mag worden, zoals vliegvelden en natuurgebieden.

Prijzen van drones varieren van 550 tot zo’n 7000 euro.

Edwin plaatst zijn foto’s onder andere op Google Earth, hier worden ze veel bekeken. Je kunt ze ook bekijken op zijn site: NLinbeeld.nl

Een andere site waar je drone foto’s kunt bewonderen is Dronestagr.am

Dank Edwin dat je ons hebt meegenomen in de wondere wereld van de drones.

Foto’s: Edwin Bodde
Geschreven door Elsa Star