Geschreven door Hessel Hogendorp

Op 21 februari jl. was architectuurfotograaf Ard Bodewes te gast bij Fotoclub Westerkwartier. Ard fotografeert al zo’n 20 jaar en is vooral geïnteresseerd in lijnen. Om zijn kennis te vergroten heeft hij destijds de fotovakschool bezocht en is lid van een fotoclub.

Voor Ard is het belangrijk dat de composities rust uitstralen. Storende elementen voorkomt hij zo veel mogelijk vooraf. Bijvoorbeeld door de compositie te wijzigen, rustige momenten af te wachten of lange sluitertijden toe te passen. Diverse fraaie foto’s tijdens de presentatie ondersteunen Ard zijn verhaal.Bewaren

Ard Bodewes

Foto: Martijn van Dellen

De tas met apparatuur die Ard gebruikt is beperkt gevuld met 2 lenzen (17-40 en een 70-200). In verreweg de meeste gevallen gebruikte hij de 17-40. Een andere belangrijke ‘tool’ is vooronderzoek. Vooraf aan een reis of opdracht verkend Ard de locatie, fysiek of via internet. Op die manier gaat hij heel gericht te werk.

Diverse thema’s passeren de revue begeleid door fraaie foto’s: zwart-wit voor hoge contrasten, mensen in architectuurfoto’s, abstracte fotografie.

Al met al een zeer interessante avond over architectuurfotografie die uiteraard aansluit bij het nieuwe maandthema. Dus over een aantal weken zullen we de kunstwerkjes met als onderwerp Architectuur van onze eigen leden weer kunnen bewonderen en voorzien van opbouwende kritiek.

Foto: Ron van Wieringen