Afgelopen donderdag 19-12-2013 had Fotoclub Westerkwartier een photowalk georganiseerd met als doel de vissersboten die voor het Winterwelvaart aangemeerd zijn bij het Lage der Aa te fotograferen.
Omstreeks 18:45 kwamen uit verschillende hoeken hobbyfotografen van Fotoclub Westerkwartier samen op het transferium in Hoogkerk. Van hieruit zijn wij bepakt en bezakt vertrokken met de bus naar het hoofdstation van Groningen waar nog een aantal leden zich bij de club voegde.
Het weer was goed en prachtig, de maan scheen helder en we hadden nog een leuke wolkenpartij in de lucht die nog net even dat extra drama toevoegde om de foto’s perfect te kunnen maken.
Dankzij die mooie maan bleef de lucht de hele avond mooi blauw in plaats van dat saaie zwart wat je meestal ziet in avond/nacht fotografie. En als je dan toch eenmaal op het hoofdstation van Groningen staat, dan beginnen we hier ook met het maken van onze eerste prachtige avond/nacht foto’s. Nadat iedereen zijn foto’s heeft gemaakt hier, gingen wij met ons allen aan de wandel via het Groninger museum richting Zuiderdiep om vervolgens door te lopen naar de Vismarkt. Tijdens die wandeling kom je links en rechts verschillende mooie dingen tegen om te fotograferen, wat we uiteraard dan ook doen en waar ook zeker de tijd voor is. Aangekomen op de Vismarkt met de gehele groep hebben wij hier heel uitgebreid gefotografeerd. Dit bracht geweldige en hilarische momenten met zich mee als je met zo’n grote groep staat te fotograferen… ook dit hoort er natuurlijk bij! Want beeld u zich eens in als u niets vermoedend door de stad loopt en je ziet een mega grote groep mensen met statieven en toestellen en apparatuur staan, dan denk u vast ook, wat gebeurt daar of wat gaat daar gebeuren?
Vanaf de Vismarkt zijn we doorgegaan naar het Lage der Aa, waar we uiteindelijk voor kwamen. De prachtige mooie oude vissersboten die er versiert en vol met verlichting bij lagen… Het is een prachtig gezicht om dit te zien en voor ons als hobbyfotografen is het net als je als klein kind door een speelgoedwinkel loopt. Hier hebben wij de rest van avond doorgebracht om mooie foto’s te maken en om elkaar dingen te leren.

Foto collage: Marcel Braam

Als afsluiter zijn we met ons allen naar een restaurantje geweest waar we onder het genot van een drankje nog nagesproken hebben over deze avond en onze bevindingen.

Geschreven door: Marcel Braam