10 december, de laatste clubbijeenkomst in 2013. Op het programma staat een lezing van Bas Meelker.
Bas is een bekend- , erkend- en gepassioneerd landschaps-en natuurfotograaf.
Zijn foto’s staan regelmatig in binnen- en buitenlandse vaktijdschriften en hij geeft regelmatig lezingen.

Op deze dinsdagavond was de belangstelling bovengemiddeld.
Er moesten stoelen bijgeplaatst worden in de Foyer van de Rotonde voor de 44 leden die op deze avond hun belangstelling lieten blijken.

Bas leidt ons in twee uren tijd door de ins en outs van (landschaps)fotografie.
Een bloemlezing van tips & trucks die in redelijk tempo de revue passeren.

Hij steekt van wal, met zoals hij dat noemt, een lezing in zijn achtertuin. Lekker dichtbij.
Bas fotografeert sinds 2002, “hobby wordt passie en passie wordt obsessie”.

Aan de hand van eigen foto’s vertelt over de opnames, de do’s en de dont’s, beeldopbouw en compositie maar staat ook stil bij zijn eigen ontwikkeling, het werkproces en de thermosfles met koffie.

“De foto’s zitten in mijn hoofd, ik hoef ze alleen nog maar te maken en wacht daarvoor op de juiste omstandigheden”.
Het is belangrijk eerst de omgeving te verkennen (auto, fiets of via google), daarna het standpunt uitzoeken en vervolgens wachten op het juiste weertype. “Het weer bepaalt uiteindelijk mijn agenda”. “De foto’s liggen al te wachten, ik hoef ze alleen maar te maken”, merkt hij nuchter op.

Volgens Bas is fotografie een reflectie van jezelf. Als je uren zit te wachten op het juiste moment, dan moet het wel zo zijn dat het belangrijk voor je is om op deze manier de natuur te beleven. En die reflectie/die passie zie je weer terug in de stijl van fotograferen.

Na de pauze legt Bas aan de hand van foto’s uit hoe, waar en waarom hij welke foto gemaakt heeft, hoe eenvoudig het allemaal is. Ook komt het gebruik van grijsfilters,  onmisbare tools voor de landschapsfotograaf, nog ter sprake.

Al met al was het zeer de moeite waard. Bas is een inspirerend spreker.
Ik denk dat hij velen heeft geinspireerd met zijn inzichten over landschapsfotografie.

Geschreven door Wim Pot