De leden van de fotoclub werden dinsdagavond 29 oktober op interactieve wijze ingewijd in de geheimen van portretrecht, eigendomsrechten, auteursrecht en meer. Een doorgaans saaie materie van regels, wetten en voorschriften werd op interactieve wijze aansprekend gemaakt door clublid Peter Knoester.
Een onderdeel van Peter’s presentatie was “straatfotografie”.
Wie op straat fotografeert loopt grote kans dat iemand hem aanspreekt. Men roept dan iets over het portretrecht, de ‘privacy wet’, of zoiets. Ook kun je een agent treffen
die je maant ergens anders te  fotograferen. Kortom, de rechten van de fotograaf op straat zijn niet altijd duidelijk voor iedereen. Voor de straatfotograaf is nu een boekje, in zakformaat, beschikbaar geschreven door advocaat/jurist Job Hengeveld. De fotografen Reinier Gerritsen, Inge van Mill en Theo Niekus hebben de nodige praktijkervaring geleverd. In dit handig naslagwerk(je) worden allerlei onderwerpen alfabetisch behandeld, je kunt op die manier snel een antwoord vinden op de vraag wat mag wel en wat is niet toegestaan. Achterin het boekje staat een handig overzicht van de bevoegdheden en portretrecht. De presentatie heeft mij weer verrijkt met veel kennis over het grijze gebied van auteursrecht en eigendomsrechten en voel me stukken vrijer om met die kennis in de openbare ruimte te fotograferen. Peter bedankt!
Jan Iepema evalueerde met prachtige beelden het club uitje avond- nachtfotografie in Delfzijl. Het was indrukwekkend. Ik heb een fantastische avond gehad en hoop dat de drie gasten en de aanwezige leden dit gevoel met mij kunnen delen.