Op 8-1-2019 trapte Joram Krol het nieuwe jaar af als gastspreker bij de Fotoclub Westerkwartier. Over deze bekende Groningse fotograaf is op internet veel te vinden. Dat velen hem desondanks graag ‘live’ wilden horen spreken was te merken aan de hoge opkomst, 43 leden kwamen op deze avond af. De foto’s die Joram van de stad Groningen maakt zijn erg populair. Zijn passie zit echter vooral in het vragen om aandacht en respect voor de minder bedeelden in onze samenleving. Dat doet hij door het maken van indringende portretten op straat. Door jarenlang contact te maken en te onderhouden kent hij vele dak- en thuislozen en heeft een band met hen opgebouwd. Hij weet wat ze meemaken, soms grappig, vaak bitter.
Op geheel eigen wijze voorziet Joram een serie van zijn foto’s van commentaar en achtergrondinformatie waardoor ze nog indrukwekkender en confronterend worden. Voor toeschouwers wordt soms een grens benaderd over of een foto nog ethisch is. Wanneer deze discussie ontstaat heeft Joram een doel bereikt want pas dan komen de foto’s ‘binnen’. Hopelijk gaan we ons dan afvragen hoezeer we dit deel van de samenleving als normaal ervaren en negeren in een welvarend land als Nederland.

Vooraf aan deze avond was de afgelopen maand het thema ‘straatfotografie’ en hebben 17 leden een foto ingestuurd. Voorheen werden de foto’s door de aanwezige leden beoordeeld, dit keer heeft Joram de foto’s beoordeeld op zijn geheel eigen wijze, open, eerlijk en duidelijk.

Auteur: Hessel Hogendorp

U kunt zich er over opwinden,
En dat zou terecht zijn.
Dat we in een maatschappij leven,
waar de kleur van piet ontzettende beroering teweeg brengt… Maar het feit dat een man van 63 in de kou slaapt nog geen rimpel is in de zee die hulpverlening heet.
Anders dan “ja lastig he”
En om 5 uur de computer uit.
Lekker naar huis.
Niet al een tijdje,
Maar een paar jaar.
Ik hoor mensen denken ‘gij zult niet oordelen’. Ik ben een boef, ik doe lekker wat ik wil.
En ben mans genoeg om de consequenties te dragen.
ik hef mijn vinger richting onze maatschappij,

j’accuse!

Heeft u geen euro voor mij?

Maar een praatje,

Een hallo of goeiedag,

En als u mij ziet,

in de verte..

Wilt u dan niet uw blik afwenden voor een zwerver,

Maar mij aankijken?

En mij zien voor wat ik ben,

een mens.

Geen happy endings op de straat.
Behalve bij die ene Thai, of je je wil omdraaien voor 35 euro extra.
Als je lang genoeg vertoeft op de straat verword je de straat.
Dan kun je zeggen, ik ben de straat.
stoer,
Maar je betaald de prijs.
Niks is meer als het was.
en ik ben niet meer wie ik was.
Blijf je te lang dan slokt de straat je op, dan zak je weg in de schaduw.
De straat is het voorportaal van de hel.
En niets wint het van de schaduw,
Geen uitrusting die je red.
Hoe hard je ook bent van buiten,
van binnen word er aan je ziel gevroten.
totdat alles wat je had te geven weg is.
En er voor de straat niets meer te nemen is.
Abandon hope all ye who enter here’ – Dante’s inferno.Bewaren

Foto’s en teksten Joram Krol