Met een groepje van 12 leden van onze fotoclub hebben we op 17 augustus een vaartocht gemaakt over het Reitdiep. De expositiewerkgroep, die dit jaar het thema “Reitdiep” heeft, wilde de leden enthousiast maken voor dit prachtige gebied. Door een toevallige ontmoeting met de schippers op Schiermonnikoog – waar we ook waren vanuit de club – werd al gauw het idee opgepakt om de leden het gebied vanaf het water te laten zien. En de mogelijkheid was er om 2 keer met Appie en Konnie (de schippers) mee te varen over het Reitdiep. Hoewel we eigenlijk clubvakantie hebben, was de animo voor de vaartocht groot. Via ons forum werden er al snel afspraken gemaakt om met elkaar te carpoolen.
’s Ochtends om 09.00 uur vertrokken we vanuit Zoutkamp en 6 uur later, om 15.00 uur legden we aan bij het Hooge der Aa, het meest fotogenieke, en waarschijnlijk ook meest gefotografeerde deel, van de stad Groningen.
Na een aanvankelijk grijze lucht – en daardoor niet interessant voor mooie landschap foto’s – klaarde de lucht op. Het werd zelfs nog lekker weer en een echte Hollandse wolkenlucht verscheen.
Appie en Konnie hebben ons gastvrij ontvangen. Ze woonden eerst aan de wal, maar volgens Appie “kwam het hek van de achterburen steeds dichter bij”. Het begon te kriebelen en de drang naar vrijheid was groot. Ze wonen nu permanent op het schip en verkassen regelmatig van ligplek.
Onderweg werden we door Konnie voorzien van koffie/thee en heerlijke eigen gemaakte soep met broodjes.
We hebben genoten aan boord van de Jade. Vanaf een schip heb je toch een heel andere kijk op wat zich langs het water afspeelt. Opmerkelijk is ook dat je erg veel bekijks trekt met zo’n mooi schip. Wij fotografeerden niet als enigen, we werden ook veel gefotografeerd door mensen op de wal.
Het is de bedoeling om op 31 augustus met een aantal leden de terugreis mee te maken.
Het is een prachtige vaartocht en we hopen natuurlijk dat er ook nog mooie foto’s worden gemaakt die geschikt zijn voor de geplande expositie.

Geschreven door: Anneke Gal

Foto: Anneke Gal