Omdat de verwachtingen voor 25 mei erg slecht waren, is het gepland uitje naar Schiermonnikoog uitgesteld naar 8 juni. Vrijdag was het prachtig weer en de verwachting voor zaterdag was meer van hetzelfde. Het zou fris, winderig en zonnig worden op Schier. Nou ja, twee van de drie is ook niet slecht. Helaas nauwelijks zon gezien.

We waren met z’n zessen; Anneke, Reina, Wietse, Marcel, Martijn en ik. Wat minder deelnemers dan ik had verwacht, maar goed. We zijn met twee auto’s gegaan en vlak voor Lauwersoog bleken we achter Anneke te rijden. We waren duidelijk niet de enigen die met de boot van 9.30 mee wilden. In de file voor het parkeerterrein, maar er was plek genoeg. Marcel en Wietse hadden nog geen kaartjes en die moesten dus in de rij voor een kaartje. Wij waren op een gegeven moment maar vast aan boord gegaan, en je raadt het al. Ja hoor, net toen ze de kaartjes hadden ging het hek dicht en de boot vertrok zonder Marcel en Wietse. Gelukkig zou de volgende boot al een half uur later vertrekken. Aan dek hebben we nog verwoede pogingen gedaan een nette foto van de ons begeleidende meeuwen te maken, maar dat viel nog niet mee.

Er zijn toch wat geslaagde opnames gemaakt. Martijn heeft wat long exposure opnamen van de zee gemaakt vanaf de boot. Ik heb er al een paar op Facebook gezien en dat ziet er mooi uit!

Op Schier onze fietsen opgehaald. Ook hiervoor geldt dat reserveren een hoop tijd scheelt.

Nog een half uurtje stukgeslagen op de dam totdat de rest van het team er was. Toen snel richting de jachthaven. Daar eens gekeken wat er te fotograferen was. Anneke heeft hier een leuk contact gemaakt met een mevrouw die op een voormalig vrachtschip vaart. Ze maken ook tochten op het Reitdiep en nemen dan ook passagiers mee. Ze vond het heel leuk dat wij, als fotoclub, een expositie over het Reitdiep willen organiseren. Misschien een mogelijkheid om met de club een tocht te maken.

In het restaurant bij de jachthaven onze eerste kennismaking met de horeca op ’t eiland. Geen aanrader, dus. De uitbater vond klanten maar lastig. Toch koffie en thee gedronken en toen snel weer weg.

Anneke wilde per se naar het Noordzeestrand, dus weer op de fiets en langs mooie slingerpaadjes door een prachtige natuur die kant op. Ons doel werd de fotogenieke vuurtoren. Lekker rood tegen een loodgrijze lucht.

Fietsen bij de vuurtoren geparkeerd en te voet verder. Het strand is erg breed en we moesten ook om een binnenzee heen wandelen om bij de branding te komen. Een hele tippel met camera’s, zware objectieven, statieven en vooral de parasol! We hebben de last wat verdeeld en hebben geprobeerd leuke onderwerpen te vinden voor een foto. Door de wind uitgesleten patronen in het zand, blootgelegde schelpen, schilderachtige flessen en takken. Je komt van alles tegen. Martijn en Reina weer aan de onvermijdelijke long exposures en zeer geslaagde composities met parasol, fles en tak. Anneke meer van het close up werk, fraaie vormen in het zand.

Afijn, een hele tijd doorgebracht op het strand. Toen weer een hele tippel terug naar de fietsen. Onderweg door een (import) allochtoon onze crew-shot laten maken. Hij was duidelijk blij met wat actie voor de deur van z’n zomerhuisje. De tijd gaat snel en we moesten alweer zo’n beetje richting boot.

Eerst naar het dorp, daar wat foto’s van de architectuur, de walviskaak en wat argeloze gasten op het terras waar we koffie dronken.

Het bleek nog een heel eind naar de boot en natuurlijk heb je dan tegenwind. Hadden we de hele dag trouwens, zal we komen omdat het een eiland is.

Met het zweet op de verbrande koppen de fietsen weer ingeleverd en nog mooi op tijd voor de boot. Onderweg druk meeuwen ‘geschoten’ en Martijn heeft tussen de hyperactieve voetballertjes van Grootegast een poging gedaan serieuze foto’s te maken.

Om half zes weer bij de auto. Gelukkig ’s morgen meteen het parkeren al betaald, dus we konden die rij overslaan en meteen vertrekken. Al met al een zeer geslaagde dag, zeker voor herhaling vatbaar.

Tips voor een volgende keer:
1. iedereen koopt van tevoren een E-kaartje

2. iedereen reserveert een fiets

3. we maken een ruwe planning van de activiteiten voor wie dat wil.

4. er gaan meer mensen mee.

Graag tot de volgende trip.

Geschreven door Frans Bol