Op dinsdag 30 mei 2017 gaf Hans Koster een lezing over zijn werk als fotograaf. De lezing was ook toegankelijk voor niet-leden van de fotoclub Westerkwartier.
Hans is een natuurfotograaf die het liefst de natuur fotografeert zonder elementen van de mensheid. Veel van zijn werk wordt door hem gemaakt in het natuurgebied De Maashorst, één van de grootste natuurgebieden in Brabant.
Hans moet bepaalde rust krijgen om zijn compositie goed te kunnen zien. Zijn motto is: “als je de tijd neemt om te kijken ga je het vanzelf zien”.
Meer tijd nemen om de composities te bepalen geeft je ook kans om storende elementen te gaan zien die in eerste instantie niet zo opvallen.
De theorie van de fotografie zoals de belichtingsdriehoek is uit boekjes te leren, maar de ervaring en oefening in de praktijk heeft hem meer gebracht. Zijn ogen gaan namelijk met het licht mee. Hierdoor kan het gebruik van licht van invloed zijn op het beeld dat je wilt laten zien. Tegenlicht, gebruik van schaduw, met het licht mee. Hans laat aan de hand van enkele foto’s zien wat licht met een foto doet.
Hans gaat vaak terug naar dezelfde plek. Dit geeft de kans om steeds een andere sfeer te vinden en te kijken naar wat er verandert.
Ga je op fotoreis dan kan je je ook goed voorbereiden. Zoek op internet naar onder andere hotspots, terrein kennis , waar de zon opkomt en ondergaat en de bereikbaarheid.
Hans laat een deel van zijn werk zien. De titel van zijn presentatie komt hierin tot uiting.

Geschreven door Ingrid Jullens

Meer informatie: www.hknatuurfotografie.nl

Voor een korte impressie van de vertoonde diashow tijdens de lezing: