Het is dinsdagavond 21 januari 2013. Mannen en vrouwen in gesprek, hier en daar een lach. In de hoek van de zaal een weergave van drie bolides op een projectiescherm, diagonaal, het ziet er heel snel uit. Gekalibreerde beelden met of zonder passe-partout, geprint op papier, geborsteld aluminium of op metaal geplakt op een tafel. Verderop een 400mm 2.8 Nikkor op monopod, bijna 5 Kg. onder een statafel. Daar vlakbij een aantal mannen in geanimeerd gesprek met de hoofdpersoon van deze avond. Serge Duursma, full-time(allround) fotograaf en regelmatig te vinden op de race circuits in Europa.
Vanavond verzorgt Serge een interactieve presentatie over de autosport. Deze tak van sport is van een andere orde dan bijvoorbeeld voetbal, tennis of hockey. Het verschil zit ‘m in de emotie. Deze uiting van de sporter is in deze tak niet zichtbaar. Hoe moet je vanaf tientallen meters afstand een juichende coureur, verstopt in zijn helm in een dichte auto, nu fotograferen? Een vraag die bij het zien van de eerste beelden in mij naar boven komt. Serge stelt zich voor en schetst zijn route naar professioneel sportfotograaf langs de lijn van beroemde circuits in Europa. Naast ervaring en een mooie portfolio zijn connecties en opdrachtgever(s) belangrijke voorwaarden om de felbegeerde toegangspas te verkrijgen om de activiteit op het circuit, ‘dichtbij’ vanuit diverse standpunten te mogen fotograferen, soms met gevaar voor eigen leven.

Ik geniet van indrukwekkende beelden van een brandende uitlaat, stromende benzine langs de zijkant van de auto vanwege een verloren tankdop of dat enorme racemonster met vier wielen los van de grond, het schuift allemaal voorbij. Elk beeld heeft z’n eigen verhaal. Foto’s van de voorkant, de zijkant en achterkant van de auto’s, heldere Voorruiten, hoofden verpakt in helmen, geconcentreerde blik achter een helder vizier. Om voorruiten “doorzichtig” te maken gebruikt Serge een polarisatie filter, het neemt hinderlijke reflecties weg en versterkt de kleuren. Scherpe details van opspattend water achter de wielen, schuine lijnen, wazige achtergronden…ik voel snelheid en druk in mijn lijf.
De wazige achtergrond en het scherpe beeld van de auto bereik je door de camera horizontaal mee te bewegen met het onderwerp en te fotograferen op een langzame sluitertijd. Deze vaardigheid, pannen, is een belangrijke fotografische basistechniek in de auto-of motorsport. Met pannen breng je snelheid in beeld. Naast alle mooie beelden van snelle auto’s en langbenige missen kwam de techniek ook ruimschoots aan bod. Serge, ik heb genoten en geleerd van je interactieve, lezing. De prachtige foto’s, de mooie verhalen en de foto- en cameratechniek. Nogmaals dank en veel succes met het maken van aansprekende beelden van deze fascinerende tak van sport.

Websites Serge Duursma:
www.anderefoto.nl
www.racephoto.nl

NB
Pannen, is in deze tak van sport een basisvereiste waarmee je het gevoel van snelheid over kan brengen. Oefen daar maar eens mee, het is lastiger dan je denkt. Het oefenen kan gewoon langs de kant van de weg met “gewone” voorbijrijdende auto’s. Oefen het horizontaal meetrekken, met een vast focuspunt en de camera op continu focus, gebruik verschillende sluitertijden en analyseer het resultaat.

Voor een mooie reportage zorg je voor variatie in je beelden. Diverse standpunten, overzichtsfoto’s, rijtje auto’s, recht van voren, zijkant, schuin van voren, auto solo, details. Vergeet niet te pannen.
Beperk je niet tot alleen voorbijrazende bolides maar heb ook oog voor de omgeving, pitstraat,
interactie tussen mensen, het publiek.
Vanwege de vele decibels zijn oordoppen een must.
Zorg bij regen voor goede regenkleding; voor jezelf en je camera + toebehoren.
Regen en snelle auto’s, prachtig om mooie foto’s te maken.
Fotografeer je op warme dagen denk dan aan de thermische abberatie (warmtetrillingen). Met een forse zoomlens maak je onder die omstandigheden geen scherpe beelden. Gebruik een lens met minder zoom (400mm of lager i.p.v. 800mm) enne vergeet de zonnebrand niet.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren