De Spookhond van de zomerweg ©Maartje Roos

Op de clubbijeenkomst van 27 januari schitterde Maartje Roos, een kei in het creëren van beelden.

Meestal kijk ik even op internet of ik iets kan vinden over ”de spreker van de avond”. Dit keer niet, dus ik wist niet wat ik moest verwachten.

Na een wel heel erg korte intro van Marcel (daar is ze) steekt Maartje van wal. Verbazingwekkend wat ze al op haar naam geschreven heeft.

Maartje (sinds 1986!) studeerde cum laude af aan de fotoacademie te Groningen, exposeert in Amsterdam, Tokio, New York.

Gaande haar betoog val je van de ene in de andere verbazing. Zij is een erg creatief denker. Het complete plaatje ontstaat in gedachten, en het is de kunst om dit in beeld om te zetten. Hoe dit proces vorm krijgt en wat je er voor nodig hebt. Alles doet ze zelf. Tot in detail wordt alles voorbereid, klaargezet, in scene gezet. Een asbak van marktplaats, een kleine vleugelpiano voor in een café, een paard, een skûtsje, ze krijgt het voor elkaar.

In photoshop worden de verschillende foto’s of onderdelen hiervan samengevoegd tot een nieuwe creatie. Klinkt gemakkelijk, maar niets is minder waar. Het licht (en schaduw) moet goed zijn en dan nog is het een kunst om vele foto’s samen te smeden tot één nieuwe . En om dat voor elkaar te krijgen is veel geduld en precisie nodig.

Het resultaat is een nieuwe, dus samengestelde foto. Het is dan nog een foto, maar ik vind het eigenlijk meer een schilderij met/van foto’s. Je gaat van de werkelijkheid (de orginele foto’s), naar een geëngageerde werkelijkheid (de samengestelde, nieuwe foto).

De avond werd ondersteund met dia’s. De techniek liet ons na de pauze een beetje in de steek, maar uiteindelijk lukte het om met ongeveer 25 mensen naar een laptopscherm te kijken.

Wat ze voor elkaar krijgt is fantastisch. Over het algemeen doet haar werk wat “oud-hollands” aan, met donkerbruine tinten en heeft een zekere magie. Sommige creaties deden me ook in de verte een beetje denken aan de oude schoolplaten uit m’n jeugd.

Maartje heeft wel wat losgemaakt op de clubavond. Op het forum is al een groepje enthousiastelingen bezig iets op te zetten om zelf te proberen. “Van schets tot eindresultaat”.

Haar volgende uitdaging: “Participate the national photographic team of The Netherlands for the World Photographic Cup 2015”. Ik denk dat we nog veel van haar zullen zien en horen.

Geschreven door Wim Pot

Meer weten voor een impressie van haar en haar werk.: