De tafels en stoelen in de foyer van De Rotonde (waar we onze clubavonden houden) staan langs de muren opgesteld. Hier staat iets bijzonders te gebeuren, dat is duidelijk.
De belangstelling van de leden voor deze avond is uitstekend. Meer dan de helft (ongeveer 35) is aanwezig en gaat met macro aan de slag. Voor sommigen is het gesneden koek, voor anderen behoorlijk uit de comfortabele zone.
Met een macrolens leg je kleine onderwerpen of details van dichtbij vast en wordt het onderwerp op ware grootte vastgelegd.
Na een korte inleiding gaan we aan de slag en verspreiden de leden zich langs de verschillende tafeltjes met licht-opstellingen. Hier wordt ons motto van de fotoclub in de praktijk gebracht: “Voor en door leden”. Zij die meer ervaring hebben met macrofotografie helpen de anderen op weg en geven bijvoorbeeld tips over de instellingen van de camera of schijnen een lampje bij. We stoeien met wespen, vliegen, kraaltjes, schelpen, bloemen, miniaturen, enz….. de concentratie is van de gezichten af te lezen, want het moet natuurlijk op de juiste plaatsen wel scherp en dat is met macro een uitdaging.
Bij macrofotografie maak je, zoals gezegd, gebruik van een speciale macrolens en niet alle aanwezige leden beschikken over zo’n lens. Kamera-Express in Groningen heeft een paar occasions uitgeleend (waarvoor dank!), zodat we allemaal kunnen oefenen.
Onderstaand een aantal sfeerfoto’s van de avond.

Foto’s: Jannes Veenstra