Na een korte nacht werd mijn slaap vanochtend ruw verstoord door het snerpende geluid van de digitale wekker. Het is zaterdagochtend, veertien juni, 7.00u. Vandaag naar Jistrum. Met een aantal leden van fotoclub Westerkwartier hebben we ons aangemeld voor een workshop macrofotografie bij Marcel van Kammen in de Jakobstuin van B&B “De Coulisse” in Jistrum. Een prachtige locatie in de Friese Wouden. Om ca. 9.00u zitten we met vijf leden van de club en onze docent in het glazen tuinhuis aan de rand van de rijkbloeiende Jakobstuin. In de tuin geen hagen of tuinkamers maar kleurrijke en gevarieerde overheenkijk- doorloop borders. De nog zeer jonge tuin vormt een onderdeel van een groter geheel ‘De Coulisse’ genaamd. De moestuin, de tuin om het huis en een tweetal percelen weiland zijn daar de overige onderdelen van. Een mooie plek om ons uit te leven in het thema van deze ochtend, macrofotografie.
In het glazen huis aan de rand van de rijkbloeiende tuinen genieten we van de “aangeklede” koffie. Na een kort theoretisch gedeelte over het onderwerp van deze ochtend neemt Marcel ons mee in de praktijk van macrofotografie. Temidden van Helenium, de uitbundig bloeiende thermopsis caroliniana, lupines, Lythrum salicaria en overige vaste – en eenjarige planten worden we opgeslokt door een spektakel van kleuren, vormen en geuren. “Kijk een libelle”, roept Marcel en wijst hem achterna. De heidelibelle heeft geen zin in poseren en vliegt uit beeld. Dikkopjes en de Kleine Vos genieten met lange teugen van de zoete nectar. Een vuurvlinder op de kattenstaart, foto……te laat. Dan maar een rustende vlieg op groen blad. Een geduldig fotomodel. Wietse, Ingrid, Jan en Anneke verderop in de tuin verdiepen zich alleen of met z’n tweeën in de wereld van de macrofotografie. Op de knieën, plat op de buik of liggend op de rug onder een een mooie bloem. Op zoek naar mooie beelden en prikkelende composities. De diagonale lijnen, de herhaling, de scherpte en onscherpte. Tijdens onze activiteiten staat Marcel ons bij met tips en trucs over verlichting, standpunt, compositie, de instellingen van de camera, enzovoort. En passant pakt hij een plantenspuit en besproeit met vaardige hand een margriet. Waterdruppels reflecteren de omgeving en geven een frisse dimensie aan het serene beeld. Het was genieten deze ochtend een nieuwe dimensie, verdieping in die mooie, wonderlijke wereld waaraan je zo gemakkelijk voorbijgaat. De kleine, wonderlijke wereld van macrofotografie. Indrukwekkend. Marcel dankjewel voor deze eyeopener en je waardevolle adviezen. Het was inspirerend, het was genieten.

Geschreven door: Arie Noordhof