Clubavond 2 oktober 2018

Over waslijnen en golflengten…. het beeld op een fotoclubavond… hoe verzin je het!

De activiteitencommissie had als thema voor de foto van de maand- verkiezing gekozen voor: Waslijn. Er waren 9 inzendingen. De creativiteit in de foto’s verbaasde me: knap werk! Mooie foto’s waar iedereen na de beoordeling op papier weer iets van kon vinden. Uiteindelijk rolden er 3 winnaars uit met het meest aantal punten, maar eigenlijk waren het allemaal winnaars… iedereen in de Top 10!

foto van de maand serie

Fotografie met verschillende golflengten.

Daarna was het de beurt aan Annette om in het kader van het passiepodium iets te vertellen over haar passie: fotografie met verschillende golflengten. Als radiodiagnostisch laborant is ze werkzaam op de röntgenafdeling waar men foto’s maakt  met andere golflengten dan die van het licht.
De passie voor het fotograferen met licht werd al op jonge leeftijd ontwikkelt. Als kind had ze vaak de camera van haar vader in de hand en toen ze 8 was kreeg ze een zogenaamde Rits-Rats-Klik Agfamatic, later opgevolgd door een Practica MTL3, een Nikon F50. Als eerste digitale camera een Sony waar je mega ver mee kon inzoomen. Maar al snel kwam er  een Nikon D80 en D5200 en onlangs heeft ze een Fuji systeemcamera gekocht. Ze fotografeert voornamelijk natuur en door de hobby van haar man: modelbouw, fotografeert ze onder andere modelschepen in actie op het water. De Nikon D5200 met kantelbaar scherm was daar voor aangeschaft. De Fuji systeemcamera is gekozen om gewicht te verminderen.

De studie radiologie is gestart, omdat Annette zelf eigenlijk nog niet goed wist wat ze zou gaan studeren. Het was een mooie tussenoplossing. De opleiding bestond uit studeren en werken waardoor er ook salaris werd ontvangen, dat was een leuke motivatie. Maar omdat het goed beviel is ze er toen in blijven hangen. Het was een boeiende technische studie en ook het werken met mensen spreekt haar aan.

Vervolgens vertelt Annette over de eigenschappen en verschillen van de golflengten  in het elektromagnetisch spectrum, over foto’s maken met geluid (echografie), over foto’s maken met magnetisme èn geluid (MRI’s), over foto’s maken met licht (medische fotografie) en over foto’s maken met röntgenstraling (röntgenfoto’s en CT scans). Omdat röntgenstraling schadelijk kan zijn wordt veelal een afweging gemaakt welk onderzoek geschikt zou zijn voor diagnose. Hierbij geldt wel dat ook gekeken wordt wat economisch aanvaardbaar is. Een foto is veel sneller en goedkoper dan bv een MRI en is dat voldoende dan wordt daar voor gekozen.  Voor iedereen geldt het ALARA- principe (risico’s: As Low As Reasonably Achievable). Ze laat ons voorbeelden van foto’s zien die in iedere categorie zijn gemaakt en aan de hand daarvan vertelt ze hoe de foto’s door een arts kunnen worden gelezen. Tot slot toont ze foto’s waarvan de medische afbeelding erg veel overeenkomsten vertoont met voorwerpen of dieren. Een aantal daarvan staan hieronder… ook de foto’s met licht, zoals wij leden dat ook doen met onze camera’s, zijn geschoten door Annette.

kolibri