Een clubavond met een gastspreker wordt altijd goed bezocht. Op 16 oktober 2018 kwam Olha Rohulya vertellen over zichzelf en haar fotografie en ze deed dat in het Engels, omdat ze zich er niet genoeg vertrouwt mee voelt om de Nederlandse taal te spreken, maar ze verstaat het wel. Niettemin was, ondanks dat de lezing dus in het Engels was, de helft van de leden aanwezig… Fotografie, dat blijkt maar weer, is een universele taal.

Olha Rohulya… haar naam spreek je net zo uit als het geschreven wordt. Ze is geboren in De Oekraïne, afgestudeerd in de genetica en biotechnologie en is in 2009 in Groningen komen wonen. In 2013 besloot ze dat ze niet langer binnen wilde werken in een laboratorium, maar naar buiten wilde en haar hobby fotografie, reizen met een rugzak en wandelen in de natuur kwam daardoor nadrukkelijker in beeld. Destijds was het zichzelf verder ontwikkelen in de fotografie in eerste instantie een rationele, bewuste keus en de makkelijkste manier om geld te kunnen verdienen, zodat ze in haar levensonderhoud zou kunnen voorzien.

Fotografie is van kinds af aan dus niet een grote droom geweest en ze heeft geen fotografieopleiding genoten, maar is een autodidact. Keek naar het werk van beroemde fotografen (o.a. Ansel Adams) verdiepte zich in de boeken van Dan Margulis (een Photoshop expert) en analyseerde foto’s qua compositie en belichting om te begrijpen hoe het werkt, wat maakt een foto geweldig?, wat maakt het anders?

Olha Rohuly Goliath

Het fotograferen was voor haar een proces van proberen, mislukken, proberen, mislukken… Experimenteren met lichtcondities en compositie. Juist door het doen ontwikkel je ervaring, iets dat een workshop je niet kan geven. Ze volgde in De Oekraïne een training portretfotografie bij Sergei Sarakhanov om via hem te ontdekken hoe je een visie kunt ontwikkelen.

Vervolgens vertelt Olha welke apparatuur en uitrusting ze voor het reizen gebruikt. Ze neemt naast haar camera en statief, 4 objectieven mee en gebruikt geen prime lenzen meer omdat het gewicht dat ze mee zou moeten dragen niet opweegt tegen de voordelen. Verder werkt ze met een polarisatiefilter en met bij voorkeur neutrale glazen(gradatie) filters. Ze reist met een tent en heeft 2 verschillende rugzakken, welke van de 2 ze gebruikt is afhankelijk van de trip.

Ze trekt bij voorkeur een paar dagen de natuur in, in binnen en buitenland, en staat op campings, in het bos of in de bergen met haar tentje en haar 2 schnauzers als reisgenoten. Binnen een straal van 60/70 km vanaf haar woonplaats Groningen gaat ze op de fiets met de honden in een fietskar.

Olha vertelt vervolgens een paar anekdotes over haar reisavonturen. Zoals de keer dat ze kampeerde in de Alpen om de zonsopkomst te kunnen vastleggen. Ze verzamelde het afval van andere bezoekers dat ze tegen kwam op de bergen en zette dat in een grote zak voor in de tent. ’s Nachts hoorde ze geluiden rond de tent en toen bleek een vos de zak met troep te hebben meegenomen en de inhoud lag weer overal verspreid. En over de keer dat er burlende herten in de buurt van haar tent rondschuifelden en ze dat geluid niet kon thuisbrengen omdat ze het nog nooit eerder had gehoord. En ze vertelde over de keer dat ze haar tent had opgezet in een vallei en het 20ºC was. De hondjes waren nog in de tent toen ze de berg was opgeklommen en binnen een mum van tijd was de vallei bedekt met een gigantische wolk en begon het te sneeuwen in de vallei. Ze moest heel snel vertrekken omdat er volgens toevallige passanten storm op komst was. Vaak kan ze vooraf geen weersverwachtingen checken, omdat de telefoon soms dagen geen bereik heeft.

Olha Rohulya Sunrise

Het doel was dus om geld te verdienen met het reizen en de fotografie. Toen ze begon had ze geen netwerk en een netwerk beschouwt ze als de meest belangrijke factor als je geld wilt verdienen in de fotografie. Ze levert nu o.a. foto’s aan agentschappen voor stock fotografie en heeft daar ongeveer 6000 foto’s staan en levert regelmatig nieuw materiaal aan. Ze publiceert bij National Geografic, Reizen, Columbus Travel, Zoom, Noorderland en vaak weet ze niet wie haar afnemers zijn en komt ze soms toevallig een foto tegen in een advertentie of in een tijdschrift. Ze maakt commerciële foto’s om in haar onderhoud te voorzien, want artistieke foto’s die ze ook maakt worden zelden verkocht.

Om mooie plaatsen te vinden om te fotograferen hoef je niet ver te reizen. Mooie momenten, die emoties oproepen, heb je overal… ook dicht bij huis. Het is bovendien makkelijker om mooie foto’s te maken op een plaats die je kent.

Gedurende de lezing laat Olha in een powerpoint presentatie prachtige foto’s de revue passeren, waarvan enkele in dit artikel dienen ter illustratie van haar werk.

Nadat Olha haar laatste woorden van de lezing uitspreekt, is het nog een momentje stil in de zaal… het lijkt erop dat iedereen de indrukken even moet laten bezinken….

website: Olha Rohulya