Dinsdag 12 oktober heeft André Brasse als gastspreker een mooie presentatie gegeven over zijn visie op fotografie. André is natuur- en landschapsfotograaf. Het mooie is dat veel leden van onze fotoclub hier ook een passie voor hebben.

De visie die hij op fotograferen heeft wordt als volgt door hem omschreven: “Fotograferen is schrijven met licht”

Landschap Andre Brasse

Foto: André Brasse

Met zijn foto’s wil hij vooral een verhaal vertellen. Dit is belangrijker dan de fototechnische kant in zijn ogen. Als een foto iemand raakt of een vraag oproept is het doel van de foto bereikt. Met zijn foto’s wil hij vooral aandacht vragen voor milieuzaken en dingen die door mensen worden veroorzaakt. Bewaren

Foto: André Brasse

Een voorbeeld is ook een foto waarbij een Jan van Gent verstrikt zit in het vissersgaren waarvan het beest tegenwoordig een nest maakt in plaats van het origineel gebruikte zeewier.

Jan van Gent Andre Brasse

Foto: André Brasse

Zijn lievelingen zijn de herten, daar raakt hij niet op uitgekeken. Door ze uitgebreid te bestuderen weet hij ze op een prachtige manier vast te leggen op de sensor. Ook de Drentse Aa is één van de favorieten waar hij vaak te vinden is in zijn vrije tijd.

Alle dieren en planten weet hij vast te leggen door vooral goed te kijken. Als je niet kijkt zie je ook niets. Mensen lopen vaak langs de meest bijzondere dingen zonder dat het hen is opgevallen. Hiervoor is tijd en geduld iets wat je moet kunnen en willen opbrengen.

Ijsvogel Andre Brasse

Foto: André Brasse

Naast toevallige ontmoetingen met dieren legt hij ook een verzameling van verschillende soorten planten en dieren aan. Nee.. niet één foto van een bepaalde soort, hij gaat steeds verder. Van opzij, van voren, tegenlicht strijklicht, macro enz… De echte verzamelaar

Tot slot een tip voor iedereen: De mooiste foto maak je morgen.

Andre Brasse

Foto: André Brasse

Het was een mooie presentatie met een boeiend verteller. Mocht je hem willen volgen dan kan dat via de diverse social media of zijn eigen website.

Auteur: Annette Schoof