Dinsdag 22 maart was Abel Tonkens te gast bij Fotoclub Westerkwartier. Abel is een geboren Groninger, die een heel eigen manier heeft om met foto’s om te gaan. Hij is niet bang om foto’s flink te bewerken, samen te voegen tot nieuwe composities of geheel nieuwe werkelijkheden.

Foto s Abel Tonkens

In zijn werk is een flinke portie humor en fantasie te vinden. Abel maakt veel portretfoto’s, zowel zwaar bewerkt als realistisch, landschap foto’s en de zogenaamde manipulaties. Bezoek http://www.abeltonkens.1x.com/ voor een goed beeld van zijn werk.

Dan naar de avond bij Fotoclub Westerkwartier. Naast de leden was er ook ruimte voor maximaal 15 betalende gasten. Hiervan is volop gebruik gemaakt. Dit keer niet lekker achterover zitten en luisteren, we werden aan het werk gezet. De laptops werden op tafel gezet en nadat iedereen de voorbeeldbestanden op zijn laptop had gekopieerd konden we gaan beginnen.

De avond begon met een introductie en Abel liet wat voorbeelden van zijn werk zien. Veel werk is samengesteld uit meerdere foto’s en het was mooi om eens te horen wat de achtergrond van de foto’s was en hoe dit samengevoegd werd tot een geheel.

Abel is een enthousiast gebruiker van Lightroom en Photoshop. Met een korte workshop probeerde hij dat enthousiasme op de zaal over te brengen.

Met de voorbeeldbestanden als basis liet Abel zien hoe hij van een onbewerkte foto door bewerking als een 32 bit HDR tot het eindresultaat kwam. In de zaal werd druk geklikt en geschoven om Abel bij te houden.
Tijdens de bewerkingen werd ook uitgelegd waarom er voor een bepaalde schuif of functie gekozen werd, maar het viel niet mee om op de gesproken tekst te letten en tegelijkertijd de foto te bewerken. Maar goed, iedereen kwam uiteindelijk met min of meer dezelfde foto uit de bus.

Ook het samenstellen uit meerdere foto’s tot een geheel in Photoshop werd getoond. Ook hiervan was een voorbeeld dat in de zaal bewerkt kon worden.

Aan de hand van een time lapse (ook wel een Speed Art video genoemd) werd duidelijk hoe veel uren werk er in een foto gaan zitten. Vooral als je zoals Abel foto’s als het ware creëert in Photoshop.

Tot slot beantwoorde Abel nog een aantal vragen en omdat er behoefte bleek aan een stappenplan 32bit HDR, zegde Abel toe deze naar het secretariaat te zullen sturen ter distributie.

Al met al een heel leerzame en onderhoudende avond.

Geschreven door Frans Bol

Het stappenplan is inmiddels verstuurd naar de gasten en is door leden op te vragen.