Om 18.00 uur worden we verwacht bij de Fotofabriek aan de Osloweg in Groningen voor een rondleiding en toelichting op het printen van foto’s. De opkomst is groot. We zijn aanwezig met ongeveer 25 leden en dat is een indicatie dat de materie ons interesseert. We worden hartelijk ontvangen en naar de personeelskantine doorverwezen om daar, indien gewenst, koffie en thee te nemen. We krijgen, als iedereen binnen is, eerst een rondleiding langs de machines op de werkvloer.

Die worden nog even in werking gehouden en straks, als het werk erop zit, uitgezet. Vooral de procedure van de vervaardiging van fotoalbums wordt uitgebreid toegelicht. We lopen langs machines die fotoafdrukken maken die handmatig worden afgewerkt met mat of glanzend folie. Een machine en medewerker die de pagina’s op de ruggen aan elkaar lijmt en we zien welke handelingen nodig zijn om een hard fotokaft te maken en ook dat wordt weer vlekkeloos afgewerkt door een machine. Hoewel het werk machinaal wordt gedaan, wordt het gehele proces handmatig door een personeelslid begeleid. Lange, brede tafels staan er in de bedrijfsruimte met daarop bordjes welke fotopagina’s bij welk kaft horen en welk type album het moet worden. Vooral het album met platliggende pagina’s, waarbij ook de pagina’s volledig doorlopen, oogsten bewondering. Maar de Fotofabriek is meer…, als onderdeel van Chris Russell BV., een full-service reclamebureau, wordt ze ook door bedrijven ingeschakeld voor specifiek drukwerk. Het valt me op dat de bedrijfsvloer opgeruimd en schoon is. De fabriek geeft een erg nette en geordende indruk.

Vervolgens gaan we met z’n allen weer naar de personeelskantine waar we uitgebreid worden voorgelicht over de bestelsoftware. Deze is te gebruiken voor zowel de albums als voor de wanddecoratieproducten die kunnen worden geleverd. Vooraf had de Fotofabriek als extraatje aangeboden om 3 foto’s af te drukken van leden. Uit de leden die hadden opgegeven dat ze mee zouden gaan, heeft de voorzitter van de activiteitencommissie loodjes getrokken. Annie, Jannes en Martijn krijgen daarom tot slot een prachtige afdruk van hun ingeleverde foto op posterformaat.

Dit was wederom een interessant uitje georganiseerd door onze activiteitencommissie. Ik denk dat ik namens de aanwezige leden spreek als ik de gastheren van de Fotofabriek, Richard en Steven hartelijk bedank voor de gastvrije ontvangst, de rondleiding en de toelichting.

website: fotofabriek.nl

Geschreven door Reina Smallenbroek