Na de pauze was de avond voor Mariska Vegter, in het dagelijks leven laborante bij een farmaceutisch bedrijf in Hoogkerk, maar in haar vrije tijd gepassioneerd bezig met haar grote hobby fotografie waarmee ze in 2010 is gestart.

Na een cursus landschapsfotografie aan de fotografieschool in Groningen in 2011 heeft ze zich met name toegelegd op landschapsfotografie, macrofotografie en reisfotografie. Bij het fotograferen let Mariska heel erg op de compositie en de details. Een macrofotografie van een beestje op een waterdruppel vind zij mooier dan het beestje alleen.

Om te komen tot een goede compositie, zijn er een aantal zaken die volgens Mariska belangrijk zijn. Zorg voor een goede voorbereiding, weet wat je wilt laten zien, scout de locatie waar je de foto wilt maken, zorg dat je op de hoogte bent van het weer en tenslotte, zorg dat je op tijd bent.
Hiervoor maakt Mariska gebruik van een aantal programma’s zoals:

* Ephemeris: Laat de stand zien van de zon en maan op de plek waar je wilt fotograferen
* Google Earth: Laat zien waar de plek is, en laat foto’s zien die op die plek eerder zijn gemaakt.
* Google Streetview: Laat zien hoe de situatie ter plekke is
* Sat24/Accuweater: Laat zien wat het weer gaat doen.

TIP! Let bij het fotograferen van een zonsondergang ook eens op de situatie achter je. Levert vaak schitterende plaatjes op.

Zorg dat je zeker een uur van tevoren op plek van bestemming bent, zodat je tijd genoeg hebt om alles goed in te stellen. Bepaal dan je compositie. Zorg voor voldoende ruimte rondom de objecten die je wilt fotograferen, en dan wachten tot het mooiste moment. Blijf goed kijken en let op de details. Blijkt achteraf dat het niet de foto is geworden die je in gedachten had, ga dan op een later moment, bv in een ander seizoen nog eens naar die plek. Misschien klopt het dan wel allemaal.

Zoals reeds gezegd, is Mariska groot liefhebber van reisfotografie, en dan met name van IJsland. Na een vakantie met een vriendin op IJsland was Mariska verkocht. Regelmatig vloog ze naar het “land van vuur en IJs”. Tijdens haar fototrektochten door het land maakte ze er vrienden die haar op de mooiste plekjes bracht. Vanaf 2015 is Mariska begonnen met het organiseren van fotoreizen/workshops naar IJsland. Door haar netwerk van lokale vrienden gaat ze met de deelnemers naar de mooiste plekjes, zoals de gletsjers, ijsbergmeren, ijsgrotten, geothermische gebieden, vulkanen, geisers en watervallen. En werken de weerscondities een beetje mee, dan zullen ze tijdens de wintertour ook het “Noorderlicht”, met een mooie naam ook wel de Aurora Borealis genoemd, zien.

Het enthousiasme van Mariska is vanavond zeker overgebracht op meerdere leden van de fotoclub. Want is het niet prachtig om met een monstertruck naar de ijsgrotten te gaan, of lekker creatief met zaklampen een mooie compositie te maken?

Zoals Mariska zelf zegt, een fotoreis naar IJsland is een prachtig avontuur in een fotografisch paradijs.

Geschreven door Rein Vrugt

op het web: http://mariskavegter.nl/