Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Hopelijk wordt het een mooi fotojaar! Op de eerste clubavond van 2017 beginnen we met een terugblik op het afgelopen jaar.
De activiteitencommissie probeert steeds te vernieuwen. De verkiezing van de foto van het jaar is nu in een nieuwe jas gehesen.

Afgelopen keer werd uit de beste foto’s van de “Foto van de maand verkiezing” een foto van het jaar gekozen. Nu mochten de leden een willekeurige foto gemaakt in 2016 inleveren. Van deze foto’s is gratis een afdruk gemaakt. 22 leden hebben een foto ingezonden.

Op de clubavond van 10 januari 2017 zijn deze foto’s door de aanwezige leden beoordeeld. Iedereen was onder de indruk van de kwaliteit van de foto’s. Werkelijk prachtige foto’s! De onderwerpen van de foto’s waren zeer divers. Studio werk, macro’s, landschappen, long exposure, portretten, avondfoto’s, architectuur, spiegeling, bijzondere belichtingen en ik vergeet vast nog een paar thema’s. Dit alles maakte het beoordelen van de foto’s bijzonder moeilijk. Maar het beoordelen (bewonderen) van andermans foto’s en het hierover in groepjes bespreken van deze beoordelingen is ook bijzonder leerzaam. Hoe kijken anderen naar aspecten als compositie en techniek. Maar bovenal: waarom spreekt of grijpt een foto je aan.
Eigenlijk was iedere foto een winnaar, maar uiteindelijk zijn er een nummer 1, 2 en 3 gekozen.
Annie Jakobs, Jan Iepema en Ron van Wieringen hebben hun eerste succes van 2017 binnengesleept. Proficiat.
Op de volgende clubavond zal Reina Smallenbroek een korte uitleg geven over de verschillende Adobe fotobewerkingsprogramma’s.

Geschreven door Elsa Star

Foto Elsa Star