Dinsdag 30 mei heeft Bas Meelker een presentatie gegeven over landschapsfotografie. Een richting van fotografie waar hij zelf zijn ziel en zaligheid in kwijt kan.

In 2002 is hij geïnspireerd geraakt om te gaan fotograferen en samen met een vriend gingen ze op pad de natuur in. Zijn eerste fototoestel was een digitale compactcamera van Canon, het merk dat hij trouw is gebleven. Bewerkingen werden toen nog gedaan met aperture (Apple) en hiermee maakte hij zijn eerste prijswinnende foto met de instelling gewoon op de P-stand. De kennis over fotografie deed hij op uit boeken die als inspiratie gebruikt werden.
In 2004 zat hij bij Ternaard aan de Waddenzee waarbij alles samenviel. Mooi licht, de ruimte en de stilte. De link met de inspiratie uit de boeken van Tom Mackie deed hem besluiten om professioneel fotograaf te worden. Mede door zijn achtergrond in internetmarketing en sales kreeg hij deze kans en is vanaf 2007 alleen nog met fotografie bezig.

Foto: Bas Meelker

Bas heeft zelf diverse wedstrijden gewonnen waardoor hij bekend geworden is. Hij heeft ook echt zijn eigen stijl ontwikkeld.  De vraag van een lid waar op gelet wordt bij wedstrijden geeft hij aan dat er een verhaal in de foto moet zitten. De foto moet natuurlijk wel kloppen en fijn kijken wat betreft compositie, maar het blijft subjectief. Wat jij ermee bedoeld hebt hoeft zo niet op een jury over te komen.

Foto: Bas Meelker

Wat Bas belangrijk vindt is goed materiaal. Als je je uitrusting goed kent en weet wat je er mee kan heb je tijd om je volledig op je compositie te focussen. Waar ga je staan, welke lijnen wil je volgen, hoe valt het licht, komen de wolken op het juiste moment op de juiste plek in je foto? Allemaal zaken waar je meer tijd voor hebt als je weet hoe je toestel werkt en reageert. Zelf werkt hij voornamelijk in de handmatige stand (M) en gebruikt de sluitertijd om zijn belichting te fine-tunen.

Foto: Bas Meelker

Hij vertelt ook met mooie voorbeelden hoe je locatie afhankelijk mooie foto’s kan maken. Je moet het zien, en ook kleine details opmerken. Een voorbeeld was de foto bij Zoutkamp. Zelf heeft hij een hekel aan het maken van foto’s op beroemde locaties. Hij vind het vreselijk om met een kluitje mensen op dezelfde plek te staan. Liever maakt hij foto’s helemaal in z’n eentje, genietend van het moment.

Foto: Bas Meelker

Een belangrijk deel van de avond is gesproken over compositieleer.
Als je wikipedia er op naslaat staat er het volgende over geschreven:  Compositie is in de beeldende kunst het ordenen van beeldelementen volgens een vooraf bepaalde strategie. Het is een poging tot creëren van orde in de chaos. De term compositie wordt soms ook gebruikt als titel van een kunstwerk, wanneer het de bedoeling is geweest van de kunstenaar om een werk te maken met als doel een boeiende vlakverdeling te creëren.
Voor 99,5% van de mensen is het prettig als er orde in chaos gebracht wordt. Waar moet je dan op letten in je foto:
  • Balans
  • Symmetrie
  • Gewicht en contragewicht
  • Herhalende lijnen
Als een foto hieraan voldoet, wordt het meestal als een prettig kijkende foto ervaren. Dit is ook wetenschappelijk onderzocht. Bij de neurologie is middels onderzoek aangetoond hoe het overgrote deel van de mensen een object waarneemt.
Men begint in het midden te kijken, vervolgens gaat men naar links onder, daarna naar links boven, naar rechts onder om rechts boven te eindigen.
Wil je dus iemand lang in je foto houden dan moet je er voor zorgen dat je niet bij het eerste of tweede punt al uitgekeken bent. Je moet de kijker boeien door ze mee te laten kijken door je hele foto. Analyseer je je eigen foto op de 4 punten die benoemd zijn dan kan dat je helpen om op een andere manier foto’s te gaan maken. (Tenzij ze al perfect zijn).
Je eigen voorstellingsvermogen om bij oninteressant lijkende plaatsen hier toch iets in te zien, maar dan bij andere licht omstandigheden, maken dat je voor jezelf unieke foto’s kan maken. Zelf heeft hij veel locaties in het hoofd, die bij bepaalde omstandigheden van pas komen om een prachtige foto te maken. Waar hij heen gaat op een bepaalde dag wordt bepaald door het licht.
Om dit licht in te schatten is het van belang om goede kennis te hebben van de lokale weersomstandigheden. Als je bewuster naar het weer kijkt en er serieus op gaat letten zal dat je foto’s zeker beïnvloeden.

Foto: Bas Meelker

Bij de laatste vragenronde kwam nog de vraag over filtergebruik. Bas was in het verleden hier vaak mee aan de slag. Maar ook hier zijn ontwikkelingen op soft- en hardware gebied waardoor het filtergebruik niet meer zo frequent wordt toegepast. Met uitzondering van langer sluitertijden. Hier wordt ook door Bas meegegaan in de ontwikkeling van de tijd. Met een knipoog naar de Benro Bas Meelkerset.

Na vele mooie foto’s en tips geeft Bas aan dat het je persoonlijke motivatie moet zijn die maakt dat je de voor jouw gevoel perfecte foto’s kan maken. Het is jouw foto en het moet voor jou goed voelen. Plezier in het maken van foto’s blijft voor jezelf het meest belangrijke.
Iedereen heeft het zijne opgestoken van deze leuke en gemoedelijke lezing waarvoor we Bas erg waarderen.

Website: https://basmeelker.nl/

Auteur: Annette Schoof