Op 30 maart heb ik meegedaan aan de workshop sportfotografie . Ik ben niet een echte voetballiefhebber, maar ik heb me opgegeven omdat ik graag meer wilde leren over het fotograferen van snelle onderwerpen. Dat komt ook goed van pas bij het fotograferen van spelende kinderen, vliegende vogels, enz.
Om 14.00 uur hebben we ons verzameld bij het hoofdveld van v.v. Marum. Stef stond iedereen op te wachten, we waren met een groepje van 5 leden van de fotoclub. Het was een erg koude middag!

Het eerste half uur ging iedereen fotograferen en heeft Stef nog niets verteld over de instellingen van de camera. De opdracht was om te fotograferen op de stand waarvan je zelf denkt dat het goed is. Ook de lenskeuze wordt bepaald door wat je wilt fotograferen! Ik had mezelf als doel gesteld om acties te fotograferen en er voor te zorgen dat ik de gezichten ook kon zien! Ik heb gekozen voor de 70- 200 mm en daar kon ik prima mee uit de voeten.
Na een half uur fotograferen zijn we als groepje bij elkaar gekomen en hebben we ervaringen uitgewisseld en heeft Stef ons het e.e.a. verteld over de instellingen die hij gebruikt en waar je op kan letten.
Stef gebruikt een grijskaart om de witbalans goed in te stellen. Hij heeft verteld over diafragma en sluitertijd in combinatie met de automatische iso waarde. Welke lichtmeting gebruik je en welke autofocus instelling. We hebben het ook gehad over waar je zelf gaat staan, waar staat de zon en/of is er een grensrechter die steeds in je beeld loopt, ga je hoog of juist laag bij de grond. Hoe hou je de camera, terwijl je het spel in de gaten houdt op mogelijk interessante acties.
In de tweede helft konden we rekening houden met al deze tips en trucs! In de hoop natuurlijk dat de foto’s van de tweede helft beter zijn dan van de eerste.
Mijn foto’s van de tweede helft waren inderdaad beter. Er zitten veel meer goede opnames tussen, vooral scherper omdat ik mijn sluitertijd aanmerkelijk hoger had dan in de foto’ s van de eerste helft.
Ik heb ook weer meer geleerd over de mogelijkheden van mijn camera.
Een voetbalwedstrijd fotograferen heeft mij veel kansen gegeven om te oefenen met de instellingen en ervaring op te doen met “snelle” fotografie. Wat ik heel gaaf vond om vast te leggen waren de emoties op de gezichten van de voetballers. De wedstrijd is helemaal aan mij voorbij gegaan, ik ging voor het fotograferen! Ik vond het erg leerzaam en ook als je niet van voetballen houdt, is het zeker een aanrader!

Geschreven door Anja van den Berg